НАП възстановява здравните права веднага след покриване на задълженията
От началото на годината гражданите, които се осигуряват за своя сметка, са с непрекъснати здравноосигурителни права само ако са плащали вноските си за здраве редовно през последните три години, напомнят от НАП. Пропуск от три месеца за целия този период е достатъчен, за да бъдат прекъснати здравноосигурителните им права и да се наложи да заплащат всички медицински услуги, които искат да ползват. Периодът, за който трябва да е платено, се брои до началото на месеца, предхождащ месеца, в който е оказана медицинска помощ, платена от Националната здравноосигурителна каса.
Здравноосигурителните вноски се правят до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. От януари 2010 г. месечната здравноосигурителна вноска за гражданите, които се осигуряват сами, е не по-малко от 16.80 лв.
Най-лесният начин за проверка на здравноосигурителния статус е на сайта на НАП - www.nap.bg, чрез електронната услуга „Здравен статус". Друг вариант е обаждане в колцентъра на приходната администрация - на телефон 0700 18 700, на цената на един разговор. Проверка може да се направи и на място, в офисите и в териториалните дирекции на НАП в страната.
Възстановяването на правата става след като се платят всички дължими здравноосигурителни вноски и лихвите към тях. Плащането може да се извърши по банков път, с пощенски запис или по интернет чрез електронната услуга на НАП за плащане на данъци и осигурителни вноски. На сайта на НАП www.nap.bg могат да се видят примерни платежни нареждания и пощенски записи.
Информацията за плащането на здравноосигурителните вноски обаче не постъпва в същия ден, в който е направено плащането в банката. При необходимост от спешен прием в болнично заведение, НАП може веднага да издаде удостоверение, че гражданинът е с непрекъснати здравноосигурителни права. Това става в съответния офис или териториална дирекция на НАП, след представяне на копия на вносните бележки за направените вноски.