Намаляване броя на катастрофите и на жертвите в тях е целта на национална стратегия за подобряване на безопасността на движение по пътищата
Ограничаване на пътнотранспортните произшествия (ПТП) и намаляване на жертвите в тях е целта на национална стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата в България за периода 2007-2010 г. Тя е изготвена въз основа на анализ на причините за катастрофите в България и положителните практики в европейските страни.
Предвидените мерки са свързани с провеждането на превантивна дейност по проблемите на безопасността на движението, усъвършенстване на пътната инфраструктура и повишаване техническата изправност на автомобилите, усъвършенстване на системата за оказване на своевременна специализирана медицинска помощ на пострадалите, разширяване кръга на отговорните институции по решаване на проблемите по опазване на живота и здравето на хората в пътното движение и ангажираност на местната администрация, внедряване и използване на модерни технически средства и системи за контрол по безопасността на движението.
Правителството възложи в срок до 15 февруари 2007 г. министрите на транспорта, на вътрешните работи, на регионалното развитие и благоустройството, на образованието и науката, на здравеопазването, на земеделието и горите и на икономиката и енергетиката да разработят конкретни програми за действие за ограничаване на жертвите от ПТП. Към тези министри трябва да бъдат създадени експертни групи по проблемите на безопасността на движението. До края на април 2007 г. министрите на вътрешните работи и на регионалното развитие трябва да представят 2-годишна програма за внедряване на нови съвременни технически средства и системи за контрол по безопасността на движението. Министърът на здравеопазването отговаря за разработването до края на септември на система за създаване на национален регистър на травмите и последствията на пострадалите от ПТП. Освен това, Държавнообществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението ще организира през следващата година национална кръгла маса по проблемите на безопасността на движението, а областните управители ще проведат регионални съвещания, на които да се набележат конкретни мерки за ограничаване на жертвите.
Правителството препоръчва на кметовете на общини да инициират разглеждане на проблемите на безопасността на движението на сесии на общинските съвети през първата половина на 2007 г., а на неправителствените организации и на частния сектор – да се включат активно в провеждането на превантивна дейност по проблемите на безопасността на движението.
Ежегодно по пътищата на страната стават над 80 000 ПТП, при които загиват около 1000 души и над 9000 са ранени. В сравнение с европейските държави, България заема средна позиция. Страните с най-добри показатели имат приблизително два пъти по-ниска смъртност от тази у нас в резултат на ПТП.
За периода 2000-2005 г. по пътищата на страната са загинали 5842-ма и са били ранени 52 022-ма души. От тях 7663 са пострадалите деца до 18-годишна възраст, като 371 са загиналите. Във възрастовата група от 18 до 24 години статистиката показва 10 544 пострадали, от които 826 загинали; от 25 до 64 г. – 32 610 пострадали, от тях 3467 загинали; над 65-годишна възраст – 7046 пострадали, от които 1178 загинали.
Най-честите причини за даваните жертви са сблъсъци между МПС, загуба на управление и удар от МПС на немоторизирани участници в движението (пешеходци, велосипедисти и т. н.). Над 85% от тежките ПТП са в резултат на нарушения и грешки на водачите на МПС – в „черната” класация води превишената и несъобразена скорост, следвана от неправилно изпреварване и навлизане в насрещното платно, неспазването на предимство и др.
Статистиката сочи още, че извън населените места стават по-малко катастрофи, но с повече жертви. Най-смъртоносен е интервалът от 17 до 20 ч., а над 50% от тежките ПТП са регистрирани през уикенда, както и през месеците август и октомври.
В основата на стратегията е залегнала тезата, че отговорността за ПТП не бива да пада единствено върху шофьорите, а и върху други елементи на транспортната система – планиране и поддръжка на инфраструктурата, организация и условия за движение в населените места, неотменимост на наказанията, всеобхватен контрол, повишаване познанията на населението и др. От съществено значение за последствията от ПТП са нивото на пасивна безопасност на пътнотранспортните съоръжения, пътната инфраструктура, както и своевременната медицинска помощ.
Стратегията набелязва задачи за изпълнение, свързани с повишаване качеството на обучението на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС; въвеждане на система от завишени изисквания спрямо поведението на водачите със стаж до 2 г.; допълнително обучение на водачите в напреднала възраст; въвеждане на продължаващо обучение на водачите, които извършват обществен превоз; въвеждане на система от мерки за ограничаване и намаляване на превишаването на скоростта; разработване на цялостна система за контрол за управление след употреба на алкохол; провеждане на разяснителни кампании за повишаване използването на обезопасителните системи – колани, детски седалки, обезопасителни каски; организиране на кампании за разясняване на опасностите при управление на МПС от водач в уморено състояние и определяне признаците на умората; въвеждане на технически системи за контрол на дистанцията и засилване на полицейския контрол; засилен контрол по изпълнение на задължението на шофьорите да се движат със запалени светлини през светлата част от денонощието; завишаване отговорността на лицата, предоставили МПС на неправоспособен водач и др.
По отношение повишаване безопасността на пътната инфраструктура се предвижда усъвършенстване на нормативната база за установяване на участъци с концентрация на ПТП и процедурата за тяхното откриване и обезопасяване; създаване на организация и нормативно осигуряване на поддържането на сигнализацията, маркировката, разстоянията за видимост по отделните участъци от пътната мрежа; засилване на контрола на регионалните служби на контролно-техническата инспекция при движението на извънгабаритна селскостопанска техника по общинските пътища; поддържане в добро състояние на маркировката и радио- и телефонните връзки, маркирането на входа на тунела, водещите странични светлоотразители и аварийните изходи; ежегодно категоризиране и при необходимост пресъоръжаване и реконструкция на прелезите за общо ползване и местните прелези; изграждане на системи за наблюдение, контрол и управление на движението по автомагистралите и участъци от първокласните пътища; усъвършенстване организацията на движението в участъците, по които се извършват строително-ремонтни работи; разработване на система от стимули за постигане на добри резултати по безопасността на движението в населените места; обучение на одитори със задължително изискване за опит в областта на проектирането на пътища, инженерна безопасност на пътя и анализ на пътни злополуки по осигурени програми и придобиване на сертификат за компетентност и др.
За да бъдат МПС по-безопасни, се предвижда поетапно въвеждане на ограничителите на скоростта за превозните средства, които извършват обществени превози на пътници и товари; въвеждане на антиблокиращи системи на спирачната уредба и забавители на скоростта на превозните средства за опасни товари; прилагане на ефективен контрол по спазването на нормите за техническа изправност и екологичност на МПС, въвеждане на задължително изискване пунктовете за периодични прегледи на техническата изправност на МПС да бъдат сертифицирани по системата за качество ISO 9001/2000 и др.
Предвижда се също засилване на контролната дейност. Ще бъде разработена система от мерки за намаляване нарушаването на правилата на движение от различните участници в движението и изваждане от него на системните и груби нарушители; ще се работи за повишаване качеството и обема на проверките на пътя и в предприятията за обществен превоз на пътници и товари, както и на пунктовете за периодични прегледи на техническата изправност на МПС и учебната форма за обучение на кандидат-шофьорите и др.
Като задача в стратегията е залегнало и подобряването в значителна степен на възможността за съкращаване на времето за подаване на съобщение за настъпило ПТП към специализираните структури за оказване на спешна медицинска помощ и изграждане на единна информационна система; усъвършенстване на програмата за обучение на водачите на МПС по оказване на първа долекарска помощ при ПТП; обновяване на материалния ресурс на центровете за спешна медицинска помощ и др.
В нормативната база ще бъдат въведени най-добрите практики по безопасността на движението в европейските държави. Ще се провеждат национални и регионални кампании по проблемите на безопасността на движението, ще се задълбочава взаимодействието с чуждестранните структури, които работят в тази област, ще бъде укрепен административния капацитет на специализираните звена по безопасност на движението и др.
Изпълнението на стратегията ще постави началото на съществено ограничаване на жертвите по пътищата през следващите години. Цели се намаляване на огромните загуби, които понася цялото общество, пострадалите от ПТП, както и техните близки.