До края на 2009 г. предстои изграждането на интегрирана информационна система между МТ, МВР и МРРБ.
С промените в Закона за движение по пътищата бяха дадени правомощия и на местните органи за самоуправление за подобряване на безопасността на движението. Структурните звена на "Пътна полиция" работят съвместно с общините и кметствата по обезопасяване на училищни райони, подобряване на пътните условия, улично осветление, ограждения, обучение и възпитание на децата и юношите по безопасно движение, провеждане на викторини, състезания, конкурси, оборудване на учебни площадки, прегледи на превозни средства с животинска тяга и др.
През 2007 г. неправителствени организации и медии проведоха два пъти повече кампании и инициативи за пътна безопасност в тясно сътрудничество с отговорните държавни структури. В реално време медиите получават информация за пътната обстановка, пътните произшествия, кампаниите на полицията. Проведени са специализирани семинари с журналисти по темата "пътна безопасност", като те често са партньори и участват при отразяването на инициативи, контролни проверки и акции.
Анализът на данните сочи, че през изминалата година тенденцията за влошаване на пътнотранспортната обстановка след 2004 г. беше преодоляна и резултатите са подобрени по всички показатели. Този факт е особено значим на фона на увеличението на загиналите в почти всички страни от ЕС. Основна причина за подобряване на обстановката са предложените от правителството промени в ЗДП, които влязоха в сила в началото на второто полугодие на 2007 г. В резултат на тях рязко се повиши събираемостта на глобите, което осезаемо повлия на дисциплината на водачите, а от там и на безопасността на движението. Докато през първото полугодие на 2007 г. са събрани едва 2,87 млн. лв. от глоби, през второто шестмесечие събираемостта нараства над 7 пъти и достига 20,4 млн. лв., което е 86% от наложените глоби.
Показателен е и фактът, че за второто полугодие на 2006 г. загиналите са 622, а за същия период на 2007 г. броят е 545, което е намаление с 12 на сто. Анализът и данните към момента показват, че тенденцията към подобряване на обстановката по безопасността на движението ще се запази, особено при възможно увеличение на техническите средства за контрол на скоростта.
Приоритетите в работа за повишаване безопасността на движение през 2008 г. са свързани с разширяване потенциала и обхвата на превантивната дейност на органите на полицията; провеждане на информационни кампании и инициативи съвместно с неправителствени организации; техническо и кадрово обезпечаване обработката на информация и налагане на санкции на нарушителите; увеличаване реалното време за извършване на контрол от "Пътна полиция" чрез въвеждане използването на двустранни констативни протоколи от участниците в леки ПТП; усъвършенстване на нормативната база; изменение на Закона за административните нарушения и наказания с цел опростяване и скъсяване на процеса на санкциониране и увеличаване ефективността на наказателната дейност; изменение на НК с цел завишаване на санкциите при употреба на алкохол и упойващи вещества от водачите на МПС; промяна на ЗДП с оглед подобряване на контролната дейност и административното обслужване на гражданите.
Далеч сме от нивото, към което се стремим, но посоката на усилията ни е правилна, коментира заместник-министърът на благоустройството и регионалното развитие Димчо Михалевски. Той информира, че в Националната карта на рисковите точки и пътни участъци с най-голяма концентрация на пътни злополуки са включени около 300 обекта, като те вече са обхванати в различните програми за реконструкция и рехабилитация на пътищата. Като най-рискови участъци бяха споменати районът на моста край Бяла, където до края на 2008 г. ще бъдат осъществени предприетите обезопасителни мерки и пътят Видин-Враца (предстои увеличаване на броя на лентите на пътните платна). Друго направление на активна работа за гарантиране на пътната сигурност са усилията за подобряване на видимостта и осветяване на кръстовищата, повишаване на ефективността на нормативнтата база.
Заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев се спря подробно на предвидените дейности за повишаване на квалификацията на водачите, включително и чрез повишаване на броя на часовете за практическа подготовка и промяна на организацията на работа на учебните центрове за подготовка на водачи; подобряване на мерките за ограничаване на скоростта в условията за силно завишен трафик (на места, например в района на Велико Търново, активизирането на автомобилния поток е до 120%). Предстои създаването на национален регистър на преподавателите, които подготвят водачи на МПС, като е предвидена наказателна мярка, предвидени са и мерки за повишаване качеството на изпитите и квалификацията на членовете на изпитните комисии. Повишени изисквания ще бъдат въведени към пунктовете за периодични прегледи на техническата изправност на пътните превозни средства и те ще бъдат сертифицирани по системата за качество ISO 9001:2000.