© Plovdiv24.bg | | Снимка Архив | Клиентите на нелегалните маршрутки също да отнасят солени глоби. Това предлагат от Националното сдружение на автобусните превозвачи. В момента глоба от 1500 лв. се налага само на водачите, а колите им се спират от движение за 6 месеца. При повторно нарушение санкцията се увеличава двойно.Нелегалните маршрутки и автобуси се ловят трудно, защото за да стане това, някой от хората, които се возят в такива коли, трябва да потвърди писмено, че си е платил за транспортната услуга. В повечето случаи обаче клиентите не желаят да дават писмени показания и "копърките" се отървават по-леко.
"Потребителите предпочитат нелегалните микробуси, защото се возят по-бързо и по-евтино", обясни Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Тя допълни, че няма как легален автобус да се движи със същата скорост като нелегалния. Борбата със сивия сектор трябва да е постоянна, като са необходими законови промени и пакет от конкретни мерки, твърдят редовните автопревозвачи.
Стари автомобили возят нелегално пътници из цялата страна. Това обясниха инспектори от ИА "Автомобилна администрация". Според тях ако хванат незаконните превозвачи, глобата е 1500 лв., но нарушителите не си плащат санкциите, защото за тези пари си купуват друга кола и продължават да возят нелегално.
Емблематичен е случаят с нелегален "превозвач" от Елин Пелин. До момента контролните органи са му конфискували 2 коли, но това не го спира. Проверяващите коментират, че знаят кой е, а той продължава да работи нелегално.
Друга хитрина, която са измислили нарушителите, е да изпращат "проверка" за проверяващите. Повечето места, на които седят екипите на автоинспекцията, са познати на шофьорите и когато имат съмнения за акция, първо минава техен близък, който да им съобщи има ли инспектори.
В по-малките градове избягването е още по-лесно, защото се знае къде и по кое време дебнат те. Така даденото населено място просто се пропуска, докато проверяващите не се преместят другаде.
"Инспекторите за цялата страна са малко над 200, затова не може да се покрият едновременно всички градове и села", обясни Владимир Колев, директор на дирекция "Автомобилна инспекция" към министерството на транспорта. И допълва, че за това разчитат на легалните превозвачи да сигнализират, защото те виждат кои са незаконните им конкуренти. Колев е категоричен, че бизнесът има нужда от проверките на дирекцията и те ще продължат, докато проблемът не се реши.
Мода има и в нелегалния транспорт - новост е линията Русе - Букурещ, информират още автобусните превозвачи. Причината отново е търсене на препитание и работа.
Незаконните превозвачи си докарват над 2500 лв. на месец чист доход. Около 1600 евро или 3200 лв. е приходът от един курс за чужбина, а разходът за пътуването може да достигне до 1100 евро. Месечно се правят средно по 4 курса, от които след нужните плащания остават общо 2000 евро (4000 лв.). От тях се вадят и 1500 лв. за лизинга на возилото.
Един микробус струва между 20 и 70 хил. лв. в зависимост от годините и състоянието, като в много случаи той може да се изплати само за една година. За сравнение цените на новите автобуси започват от 400 хил. лв., а изплащането на кредита за тях е близо 7 години. Финансовите загуби от нелегалните превози и броят пътници няма как да се измерят. Имайки предвид, че транспортът генерира около 2 млрд. лв. на година, а пътниците са десетки милиони, хазната губи значителни суми. В последните години спадът в пътникопотока е около 30% по вътрешни линии и приблизително толкова при межународните, отчитат от бранша. Според експертите една от основните причини са именно нелегалните превозвачи.
Появата им се улеснява още повече от факта, че не е необходима специална квалификация. Масово нелегалният транспорт се извършва с автомобили, за които е нужна единствено книжка за категория В. Микробусите по закон са лека кола с 8+1 места.
Източник: в. "Монитор" |