"Ние, потребителите" за бойкота на супермаркетите: Търговецът ще компенсира щетите отново от клиентите си

Автор: Десислава Томева
Коментари (8)
08:17 / 10.02.2025
11186
Ясното, недвусмислено и устойчиво във времето потребителско поведение е това, което може да коригира практиките и политиките на търговците на свободния пазар и да доведе до трайни промени и по отношение на ценовите равнища. Еднодневни протести като "бойкот на супермаркетите“ и намеса на държавата в пазарните отношения и веригите на доставка с въвеждане на таван на цените или надценките няма нито икономическа, нито пазарна логика да постигнат понижаване на цените и промени в полза на крайните потребители в дългосрочен план, считат от онлайн платформата "Ние, потребителите“.

"Инициативи, които призовават към рязка промяна в обичайното поведение на обществото или на групи от него за къс времеви отрязък, биха могли да фокусират вниманието на държавните власти, на представители на различни сектори и общности върху даден проблем тогава, когато изглежда, че всички други възможности са изчерпани. Целта в такива случаи е отговорните за възникването и решаването на проблема страни да погледнат към обостреното обществено недоволство и да вземат релевантни мерки. В случая със събитието "Бойкот на супермаркетите“ кръгове от обществото очакват да "накажат“ веригите за хранителни стоки със загубите от нереализирани продажби и това да доведе до успокояване на цените, а законодателната и изпълнителната власт да бъдат провокирани да въведат и наложат едни или други мерки. Азбучно правило обаче е, че в условията на пазарна икономика търсенето определя предлагането, в това число и ценовите равнища на стоките и услугите“, посочва Габриела Руменова пред Economic.bg.

Според нея съществува реална опасност подобни намеси дори да навредят на потребителите, ако се стигне до дефицит на стоки, оттегляне на инвеститори, намаляване на конкуренцията и спекула, която от своя цена води до повишаване на цените.

Ако стоки от списъка за таван на надценката изчезнат от рафтовете в магазините, то тогава какъв ще бъде ефектът от такава мярка? Ще бъде като при фалшивите промоции - червените етикети ги има, но намалените артикули липсват на щендерите.

"Друга реална заплаха за увреждане на икономическите интереси на потребителите при външна намеса във формирането на цените е влошаване на качеството или намаляване на количеството в опаковката. За да постигнат цена, която не надвишава определени пределни нива, някои производители може да прибегнат до промяна на рецептите с цел спестяване на съставки или използване на такива с по-лоши качество и характеристики, което дава отражение върху крайния продукт, който се предлага на потребителите.“, предупреждава Руменова.

От "Ние, потребителите“ са на мнение, че еднодневен протест не е правилният способ за третиране на проблема. Клиентите на големите вериги обикновено пазаруват от там веднъж или два пъти седмично за по-дълъг период от време. Ако те не си набавят необходимите продукти в деня на протеста, ще го направят преди или след него, т.е. ще направят почти всички покупки от същото място на друга дата. Ако все пак направят някои от покупките от друг магазин и търговската верига претърпи загуби от това, то търговецът най-вероятно ще компенсира тези щети отново от клиентите си в следващи периоди, за да постигне планираните от него печалби.

Работещ подход с широк хоризонт е трайна промяна в потребителското поведение – клиентите е добре да планират консумацията и своите покупки, да не се влияят от промоции за необмислени сделки, да пазаруват директно от производители и да бъдат информирани.

Участието на държавата ще бъде полезно в посока стимулиране на производителите, контрол за евентуално наличие на картелни споразумения и насърчаване на лоялната конкуренция.

Виж коментарите (8)

Още по темата (520):
11.02.2025 Пчелар от Пловдив: Медът трябва да стане поне 20 лева за килограм
11.02.2025 Сдружение: 6-те най-големи хранителни вериги практически унищожиха малките и средни търговски обекти в областните градове в България
11.02.2025 Иво Сиромахов: На 13 февруари хипермаркетите да пуснат олио по 2 лева
11.02.2025 Вътев: Производител, който не работи с търговските вериги, неизбежно ще
фалира
11.02.2025 Производител каза как да различим истинското сирене от ментето
10.02.2025 Финансист: Няма да спрем да купуваме стоки от първа необходимост
Още новини от Национални новини:
Край с грипната епидемия засега
Млада учителка: Заплатата ми е около 2000 лева, но няма да се отк...
Два дни поред ограничения по АМ "Тракия"
Сдружение: 6-те най-големи хранителни вериги практически унищожих...
Иво Сиромахов: На 13 февруари хипермаркетите да пуснат олио по 2 ...
Ще получават ли всички семейства детски надбавки, независимо от д...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).