Според данни от документа 12,5% или всеки осми ученик у нас преждевременно отпада от училище. Това е и един от най-големите проблеми на образователната система у нас. Затова Европа изисква от страната ни този дял да се стопи до 11% до 2020 г.
Друга тревожна тенденция е, че всеки пети младеж у нас не успява да завърши средното си образованието. Затова друга набелязана цел в стратегията е 85% от младежите между 20-24 години да имат диплома за средно образование.
Притеснително е и че 40 на сто от учениците ни са под прага на четивната грамотност, а почти половината са математически неграмотни.
В стратегията е заложено делът им да се стопи съответно - до 30% и 35%.
Всички ученици пък ще бъдат вкарани в електронен регистър. Целта е по този начин да се следи миграцията на учениците от една държава към друга и от едно училище към друго. Относно професионалното образование у нас стратегията предвижда въвеждане на дуалната система и признаване на кредити от техникумите във висшите училища. Това на практика означава, че ако студентът е учил даден предмет в професионалната гимназия, изученото ще му се зачита и в университета, при условие че следва специалност, близка до тази, която е учил в техникума.
Друг проблем, отбелязан в стратегията, е недостигът на кадри в областите информатика, техника, производство и преработка и архитектура и строителство.
Според работодателите и техните организации е налице недостиг на квалифицирани работници именно в тези сектори. Затова те изискват да се предприемат мерки за увеличаване на новоприетите студенти в тези области. В стратегията е записано, че до 2020 година 60% от висшистите у нас трябва да са завършили именно тези приоритетни професионални направления.
Сред основните причини за притеснителните данни е посочена неспособността да се осигури качествено образование у нас. Затова сред препоръките в стратегията са изготвянето на нови нормативни актове, които да гарантират по-високо ниво на българското образование.
Източник: в. "Монитор"