Обучават учениците на нова транспорта култура
Нужен е нов метод за обучението на учениците в транспортна култура. В тази връзка ролята на МОН е да подготви промени, за да подобри подготовката на бъдещите участници в движението - децата. Темата коментираха доц. Красимир Спиров, национален експерт по транспортна мобилност и безопасност на движението по пътищата, и Цвети Капитанова в рубриката “Визия 0" на “Денят на Фокус" по Радио “Фокус".
“Транспортната култура е масова култура, предназначена за това, да не се избиваме на пътя. Тя липсва в нашата образователна система. Настройката е агресивна и се гради на личното право и неотстъпчивост - културата изисква толерантност и отстъпчивост", подчерта експертът, който участва в разработването на новата методика.
“От 2003 г. се актуализира тази концепция за обучение на децата на пътна безопасност. В клас това се говори само на теория, но не е достатъчно. Нужно е общуване и предаване на жизнен опит. В ЕС децата са обучавани в реална среда, а ние го правим между 4 стени", каза още доц. Спиров.
“Предвиждаме всеки час преподавателят да поставя задача на децата за следващия урок - да наблюдават определени тенденции на придвижване и да ги коментират, например. Така обучението минава в реална среда. Не е нужно да учат пътните знаци и кръстовищата от закона, а да наблюдават какво се случва около тях, в живия живот", допълни експертът.
“Някои нямат периферно зрение, други нямат способност да улавят дали звукът идва отляво или отдясно - това са важни особености на участниците в движението, които трябва да имаме предвид при обучението. С игри могат да се развият всички тези характеристики. Освен това децата в пътната среда имат различен статус - едно го водят на училище, друго идва само пеша, трето - само с колело, четвърто - с автомобил, с градски транспорт. Децата са различни и теоретичните знания не са достатъчни", категоричен е доц. Спиров.
“Транспортната култура е и да отстъпят място на възрастен в тролея. Трябва да се възпитава безопасно и културно поведение на пътя", заяви още той.
“STEM обучението включва 100% учене чрез правене - кога остана на преподавателите време за правене? Ученето чрез правене е ключово. Учениците постоянно чатят, сърфират в интернет и в клас учителят, който се изправи да им чете урок, ги отегчава. Общуването означава да познава децата добре, да има индивидуален подход", каза още Спиров.