"Наблюдава се механизиране на процеса на пазаруване онлайн. Електронните магазини така са построени, че са типизирани действията, които трябва да се извършат. Ние механично кликваме прозорец след прозорец, бутон след бутон, за да разберем обаче, че в някои случаи не сме схванали правилно какво точно се случва, натоварени сме с допълнителни разходи или сме си купили нещо, което не е трябвало", посочи Маргаритов и настоя да се обръща по-сериозно внимание при сърфирането в мрежата. "Новите модели телекомуникационни устройства предлагат възможност за работа с всички приложения, които непрекъснато се развиват и увеличават на брой. Тези функционалности могат да натоварят сметката значително, особено когато без да осъзнаем, сме се абонирали за различни услуги, които не сме искали и от които не се нуждаем. А за да се откажем от тях и от това да ни се начисляват суми, трябва да имаме проактивно поведение, докато законовата постановка е точно обратната - никой не би могъл да бъде ангажиран с допълнителни такси, без изрично да е заявил желание за това", добави председателят по отношение на дебнещите онлайн "абонаментни капани".
Той припомни случай от офлайн пространството от началото на годината. Клиенти на цифрова телевизия принудително бяха абонирани за телевизионни канали, за които трябваше да заплащат след изтичане на определен промоционален период и това бе преодоляно със своевременната намеса на контролния орган.
Макар на пръв поглед да изглежда парадоксално, именно офертите с промоции и намаления могат вместо да спестят средства да натоварят потребителите с допълнителни разходи. "Обикновено заблудата се крие зад гръмките надписи и големите числа, защото се оказва или че една пренебрежимо малка част от стоките в съответния магазин са с точно такъв голям процент отстъпка, или че стоката не е продавана на старата цена поне 30 дни преди това намаление", коментира Маргаритов.
"Има капани, особено когато става дума за предпразничната еуфория, за моменти, в които човек е в по-приповдигнато настроение и от една страна желае да задоволи собствени потребности, за които си е мечтал през цялата година, от друга - потребителите са склонни да заделят немалко средства за подаръци за своите близки. Тук влизаме в спиралата на голямото пазаруване. Когато има по-голямо присъствие на потребителите в търговската мрежа, изкушенията пред търговците да адресират към тях елементи на некоректно поведение се увеличават. Така е и с витрините, така е и с агресивните реклами, които нахлуват в нашия свят по всички възможни виртуални канали, опитват се да ни инжектират повече потребителски адреналин, за да можем да предприемем едно или друго действие. Когато потребителите са облъчени с оферта от рода на "крайно ограничено количество", "супер изгодна цена", са склонни дори да си купят нещо, което не им трябва или да не преценят, че тази оферта крие некоректно послание", добави председателят.
"Един или два пъти в годината избираме почивка. Би трябвало да отделим малко повече време, за да сме сигурни, че тя ще протече нормално. Винаги да преговаряме с регистриран туроператор, което до голяма степен е гаранция, че притежава застраховка "професионална отговорност", тъй като тя механизмът за обезщетяване на вреди, когато почивката въобще не се е случила или се е състояла, но не е отговаряла на предварително обявеното", разясни Маргаритов по отношение планирането на Коледните и Новогодишни празници.
Той подчерта, че Комисията ще следи за качеството при предоставянето на тези услуги както превантивно, така и през целия зимен сезон, но е важно и туристите да бъдат бдителни и да реагират при отпити за нарушаване на правата им. "Едва ли всеки би могъл да знае наизуст "каталога от потребителски права", затова и институциите са призвани да помагат, когато хората се почувстват объркани, макар че има някои базови постановки, които всеки гражданин с активно поведение е добре да знае", завърши Маргаритов.