От днес автомобилите трябва да са с гуми, предназначени за зимни условия
Последните промени в Закона за движение по пътищата изискват от 15 ноември до 1 март автомобилите задължително да са “с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм". Това е записано в чл. 139, т. 4, като ключово в случая е пояснението, че е позволено движението с всякакви гуми, стига да имат дълбочина на протектора от 4 мм.
Разбира се, не съветваме никого да шофира с летни гуми през зимата, но е факт, че законът го позволява, стига да не са прекалено изтъркани. В текста на закона не се говори за разлика между зимни, летни или всесезонни гуми. Което също така позволява на полицията да прецени по свое усмотрение дали гумите ви са “предназначени за зимни условия".
Продължаващата и днес поредна акция “Зима" на полицията се концентрира върху подготовката на колите за зимния сезон, включително с измерване на дълбочината на протектора. Ако не знаете дали гумите ви имат достатъчно дълбоки канали, най-лесният начин да проверите е с монета от 1 лв. – ако външният ринг потъва в гумата, значи дълбочината е над 4 мм. Глобата, ако протекторът е по-плитък, е 50 лв., като се отнемат също шест контролни точки.
Любопитното и донякъде недомислено в закона обаче е какво се случва, ако колата е със зимни гуми, но дълбочината на протектора е под 4 мм. Защото излиза, че може да са пълни галоши без протектор, но ако са зимни, би следвало да нямате проблем при проверка. Във всеки случай съветът на специалистите е зимните гуми да се използват независимо дали има сняг или не, когато температурите паднат под 7°C, което вече е факт в цялата страна.
Както вероятно знаете, гумите с шипове у нас са забранени по обществените пътища (чл. 9 от същия закон).
Във всеки случай екипът на Dizzyriders.bg горещо препоръчва както използването на зимни гуми в студеното време, така и да мислим повече за безопасността по пътищата, отколкото за глобата от 50 лв.
Производителите на гуми съветват зимните гуми да са на възраст не повече от шест години. Със сигурност новата гума се държи по-добре от старата, но и тук има нужда от пояснение, защото нова гума от съмнителна марка може да е по-опасна от гума на няколко години от доказан производител.