По-голямата част от държавите-членки на ЕС отчитат значително нарастване на темпа на износ, като най-голям ръст - 94%, бележи експортът от Кипър. Данните са от второстепенно значение за търговията с автомобили в рамките на ЕС, уточнява анализът.
От България през 2011 г. са изнесени автомобили за около 36,4 млн. евро, докато износът на автомобили от целия ЕС е на стойност 93,8 милиарда евро.
Най-голям ръст в износа на автомобили сред страните-членки отчита Германия - плюс 56,4 млрд.евро или 24 на сто. Следват Великобритания, Белгия, Испания, Словакия. Износът на коли от ЕС особено рязко се е увеличил към Китай - плюс 47 на сто и към Русия - плюс 40 на сто.
Намаление е регистрирано в три държави-членки на ЕС - Гърция - минус 33 на сто, Финландия - 18 на сто и Малта - 11 на сто.
Вносът на автомобили за ЕС през 2011 г. е за 24,2 млрд. евро като търговският излишък е от 69,9 млрд.евро.
Германия отново бележи най-висок ръст във вноса на автомобили - 7,7 млрд евро. Следват Белгия, Италия, Франция, Великобритания. Люксембург е държавата-членка, в която вносът на коли бележи най-значим ръст - плюс 34 на сто, следват Чехия и Дания.
По този показател България е с отрицателен баланс - внос на автомобили за 40 млн. евро - минус 6 на сто, като най-силна за вноса у нас е била 2009 г. - за 48,2 млн. евро.
Близо 30% от вноса на автомобили в ЕС идва от Япония, следват САЩ - 20 на сто, Южна Корея и Турция - по 14 на сто.
Според анализа на Евростат автомобилната индустрия продължава да бъде от първостепенно значение за ЕС, където се произвеждат около една четвърт от автомобилите в света.
Индустрията заема дял от 5 на сто от заетостта в ЕС и е важен фактор за много национални икономики.
По данни на Патрик Блейн, председател на Международната организация на автомобилните конструктори, производството на автомобили в света през 2011 г. е достигнало рекорд от над 80 милиона броя.
Азия е лидер в световното производство на автомобили с над 40,6 млн. броя, следват Европа - 21,1 млн. броя, Америка - 17,8 млн броя.
Китай остава първа сила в световното производство с 18,4 млн. броя автомобили за 2011 г. Прогнозите за 2012 г. са за ръст от 3 на сто в световното автомобилостроене.
Според експерти от организацията за бизнес проучвания обаче, до 2016 г. автомобилният пазар в Европа коренно ще се промени.
Тогава всеки десети собственик на автомобил в големите градове ще е преминал към споделяне на кола, вместо да притежава собствена.
"Имиджът на автомобила като символ на обществено положение и като нещо, което трябва да се притежава, ще се промени", отбелязва анализаторът Тило Кословски от Гартнър.
За да запазят клиентите си, в бъдеще производителите ще трябва да гарантират, че техните продукти вървят в крак с информационните технологии. Това ще означава
засилена интерактивност с всичко - от смартфони и интернет до интелигентни системи за управление на трафика, допълва експертът от Гартнър.
"Много автомобилопроизводители ще се затруднят в справянето с необходимото ново ниво на отвореност", твърди Кословски. Той прогнозира, че само производителите, развиващи дейност в световен мащаб, ще имат възможност да не изостават от новите тенденции.
Източник: btv