Министерският съвет одобри проектите на закони за изменение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г. и изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2014 г.
Предлаганата актуализация на двата бюджета е мотивирана от взетото политическо решение на базата на постигнато съгласие между политическите сили при консултациите при президента на Република България.
Набелязаните мерки с политически консенсус при проведените консултации предвиждат в краткосрочен план засилване на фискалните буфери на разположение на правителството с оглед гарантиране на финансовата стабилност на страната.
Това би осигурило необходимата гъвкавост при настоящата нестабилна политическа ситуация, като неотложността на предложената мярка се обуславя и от ограниченото време до края на работата на 42-ото Народно събрание. Общественото доверие е ключово условие за финансовата стабилност на страната и подсилването на фискалните буфери ще допринесе за укрепването на това доверие.
Фискалните буфери също така дават ясен сигнал, че държавата разполага с необходимите инструменти и ще предприеме необходимите действия за постигане на поставената цел.
Актуализацията на ЗДБРБ за 2014 г. цели единствено гарантиране на гъвкавост и осигуряване на възможност на правителството да оперира нормално в периода, когато няма да има работещ парламент.
Предложените промени в параметрите по приходите и разходите по държавния бюджет и по бюджета на НЗОК не са единственото възможно решение, като са налице и възможности за изпълнение на държавния бюджет за 2014 г. при сегашните му параметри при реализация на мерките в частта на събираемостта на приходите и ограничаване на разходите. Същото се отнася и за изпълнението на бюджета на НЗОК за 2014 г., в който съществуват редица резерви, свързани с възможности за оптимизиране на дейността и със засилен контрол върху изразходването на финансовите ресурси.
Въпреки това, с оглед осигуряване на достатъчни възможности за маневреност, гъвкавост и отговор на евентуални предизвикателства и фискални рискове в хода на бюджетното изпълнение до края на 2014 г., предложените законови промени предоставят възможност за действия на всяко следващо правителство при необходимост.
Това обаче не означава, че при засилване на мерките за подобряване на събираемостта на приходите и за ограничаване и реализиране на икономии в разходите бюджетното салдо в края на годината не може да отчете подобрение спрямо заложения актуализиран таван на бюджетния дефицит.
В този смисъл, при отсъствие на необходимост от допълнителни фискални мерки в други бюджетни системи и при положителни ефекти от мерките по отношение на събираемостта на приходите и ограничаването на разходите може да се очаква, че бюджетният дефицит в края на годината може да бъде под планирания с актуализираните разчети към ЗДБРБ за 2014 г.
Изготвените от приходните администрации оценки за очакваното изпълнение на данъчните приходи на годишна база очертават изоставане спрямо планираните със ЗДБРБ за 2014 г. параметри основно при постъпленията ДДС от внос, администрирани от Агенция "Митници". Актуализираните прогнози предвиждат постъпленията от ДДС от внос да бъдат по-ниски от разчетите към първоначалния ЗДБРБ за 2014 г. с около 500 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП).
По отношение на приходите, администрирани от Националната агенция по приходите, актуализираните прогнози очертават изпълнение на годишните разчети, като дори могат да се очакват положителни ефекти от мерките за повишаване на събираемостта на приходите и преизпълнение на разчетите при някои данъци.
От страна на разходите към полугодието на 2014 г. се очертава напрежение при финансиране на сектора на здравеопазването, като следва да се отбележи, че независимо от ежегодното увеличение на средствата за системата на здравеопазването, проблемът с недостига на средства за здравноосигурителни плащания през последните години се задълбочава и изостря, което налага целенасочена реформа в сектора.
Потенциалните ефекти от такава реформа обаче не могат да се проявят в краткосрочен хоризонт, което налага незабавно предприемане на действия за оптимизиране на дейността и засилване на контролните механизми.
Заедно с това, за преодоляване на очерталия се недостиг за здравноосигурителни плащания по бюджета на НЗОК с предложените промени в ЗДБРБ за 2014 г. е предвиден допълнителен трансфер от държавния бюджет по бюджета на НЗОК в общ размер на 225 млн. лв. (0,3% от прогнозния БВП). С осигуряването на допълнителните средства ще се увеличат разходите, респ. здравноосигурителните плащания по бюджета на НЗОК с 225 млн. лв., което цели запазване на финансова стабилност на системата и недопускане на възникване на нови просрочени задължения на НЗОК в края на годината.
Представените по-горе промени в параметрите по приходите и по разходите водят до влошаване на бюджетното салдо по КФП за 2014 г. със 725 млн. лв. (0,9% от прогнозния БВП), както следва:
- намаляване на планираните приходи от ДДС по държавния бюджет с 500 млн. лв., което води до намаление от 0,6 от прогнозния БВП на приходите по КФП;
- увеличаване на разходите по КФП с 225 млн. лв. (по бюджета на НЗОК), което води до увеличаване на разходите по КФП с 0,3% от прогнозния БВП.
В контекста на предлаганото засилване на фискалните буфери и увеличаване на дефицита се поражда необходимост от поемане на нов държавен дълг, съответно промяна дълговите ограничения за 2014 г., в размер до 3,4 млрд. лв. (4,2% от прогнозния БВП) през 2014 г., с което максималния размер на държавния дълг към края на годината да възлезе на 21,2 млрд. лв. (26,3% от прогнозния БВП).
Предвидено е също така увеличение на максимален размер на новите държавни гаранции, които могат да бъдат издадени през годината във връзка с възможността за издаване на държавни гаранции в полза на Фонда за гарантиране на влоговете в банките в размер до 2 млрд. лева.