Семейството на пенсионера Атанас Ангелов плаща редовно сметките си за ел. енергия, без да пропусне дата. През октомври м.г. Ангелов получава писмо от ЕВН, че при проверка, извършена на 17 април 2012 г., служителите са констатирали грешно отчитане на еленергията с грешка 88,3% и са съставили протокол за това. Семейството получава покана за доброволно плащане на 879,24 лв. Ангелов изпада в ужас от документа.
"Аз съм лоялен клиент и редовен платец на доставяната ми еленергия, казва пенсионерът. той праща възражение до ЕВН, в което пише: "За нито един период, а особено за цитирания, в който се извършили допълнителни начисления по партидата ми, няма отбелязани драстични спадове в консумираната от мен еленергия, което може да се провери. Грешно отчитане в рамките на цитираните от вас 88,33% биха се забелязали и отразили на месечните ми сметки, а това не е така!"
Пенсионерът настоява случаят му да бъде преразгледан, но тъй като това не се случва, той завежда дело в съда. По абсолютно същия начин се развиват събитията при другия потърпевш - Стоян Велков. Бизнесменът, който живее в Стамболийски със семейството си, плаща редовно сметките си за ток. В края на октомври м.г. получава писмо от ЕВН, че при проверка на електромера му, извършена на 20 март, е констатирано, че уредът отчита с грешка минус 79,01%. В писмото се твърди, че това се дължи на несъответствие на електромера с метрологичните изисквания. Велков е уведомен, че допълнително са му начислени 1564,78 лв., които трябва да плати на дружеството за изразходвана еленергия.
Велков праща възражение до ЕВН. В него обяснява, че "никога и по никакъв начин не е променял каквото и да е по електромера. Електромерът е собственост на търговеца и всякога е бил поддържан и обслужван от негови служители.
Същият електромер се намира в метална кутия, която също е собственост на ЕВН, металното табло е заключено от неговите служители, като ключът винаги е бил у тях. Всички манипулации, профилактики, измервания, поддръжка и въздействие върху средството за търговско измерване - електромер, са възможни и се извършват само от служители на ЕВН. Това обстоятелство изключва възможността за въздействие от лица, различни от търговеца."
Възражението на Велков остава глас в пустиня и той също е принуден да потърси адвокат, за да докаже, че не дължи пари на ЕВН.
"Смятам, че става дума за грешка, има нередности и в документацията, смятам, че ще успеем да докажем в съда, че клиентите ми не дължат пари на дружеството", категоричен е адвокат Иван Мардеросов.
EVN: Проверките са направени според изискванията
В случая на Атанас Ангелов става дума за проверка на електромер, който отчита така в на обект в Белащица. При проверката е установена променена схема на свързване към клемореда на уреда, заявиха от EVN. Всичко е проконтролирано по съответния ред със съставяне на констативен протокол. В резултат на установеното при проверката е и направена и калкулация на стойността на допълнително начислената електроенергия, казват от дружеството.
При другия клиент Стоян Велков, проверката на EVN е констатирала, че електромерът не отчита коректно консумацията и е съставен констативен протокол. Уредът е демонтиран и според изискванията е даден за метрологична експертиза. Тя е направена в независима лаборатория в Главна дирекция "Мерки и измервателни уреди" към Български институт по метрология, заявиха от австрийската компания.
Проверката в БИМ е установила, че "електромерът не съответства на метрологичните и технически изисквания. В измервателната верига и на трите фази са монтирани допълнителни съоръжения, непринадлежащи към схемата на електромера. В резултат на тази манипулация електромерът отчита по-малко от консумираната електроенергия", цитира EVN констатацията.