В Международния ден на гражданската авиация в съботното издание на "България сутрин" ви срещаме с пилота от националния ни превозвач "България Еър" Златина Батищева.
Тя сподели, че още от малка е искала и е знаела, че ще пилотира самолети. Детската ѝ мечта става реалност около 20 години по-късно.
Как се става пилот на самолет"Първоначално трябва да се мине медицинска годност, след което се започва курс - теоретичен, практичен, взимат се изпити и се става пилот. Не е толкова труднопостижимо. Упорит труд и непрестанно четене. Няколко пъти годишно тренираме в симулатора различни видове аварийни ситуации", разказа Батищева за
Bulgaria ON AIR.
В началото е изпитвала страхове дали ще се справи, ще оправдае ли очакванията и ще остане ли доволна от себе си.
"При първите полети се качваш с инструктор на борда, който ти оказва голяма помощ. Винаги имаш подсигуряващ пилот и това те успокоява. Виждаш, че няма нищо страшно, и това става рутина. С времето го няма напрежението", каза още Златина Батищева.
От думите ѝ стана ясно, че всички бутони в самолета са разделени за всяка конкретна система. В началото се струва много стряскащо, но след това знаеш за какво е всяко едно копче.
"В днешно време има все повече жени пилоти, за което много се радвам. Има много добри жени пилоти, има и много добри мъже пилоти. Не е до пола", посочи Батищева.
Каква е процедурата преди всеки полетЗа щастие, все още тя не е изпадала в кризисна ситуация. Налагало ѝ се е обаче да пилотира в лошо време.
"Екипажът идва час и половина преди полета, разглежда времето, маршрута, горивото и всичко около полета", уточни Батищева.
Запитана за намесата на изкуствения интелект, пилотът коментира, че винаги е добре да го има човешкия фактор.