Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай. Вчера съобщих, че се провеждат две разследвания. Едното на военна полиция, което се стреми да установи фактите и обстоятелствата, а другото на прокуратурата, което търси вина. Аз боравя с данни на военна полиция, които са на мое подчинение - те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение. Не е и мое заключение, не е и наше заключение", заяви служебният военен министър
Георги Панайотов в "Тази събота" по bTV за катастрофата с изтребител МиГ-29 в Черно море.
"Никой не си е помислял да стоварва вина на майор Терзиев. Предложил съм го за най-високата военна награда", допълни Панайотов.
Имената на щурманите, които са направлявали майор Терзиев, са известни, но те са следствена тайна и не могат да бъдат съобщени, каза военният министър.
Той отново потвърди, че вече е установен контакт с производителя и чакаме отговори дали точно тази черна кутия е правена в Русия, или в Украйна.
Този, който я е произвел, може да разчете данните най-добре и с него ще работим, за нас няма по-лесен или труден вариант дали ще е Русия или Украйна.
Надяваме се, че изцяло са съхранени данните и ще бъдат снети на 100%, потвърди министърът.
Последните думи на майор Терзиев, записани в командния пункт, са "Поразих целта". Командирът на базата в Граф Игнатиево казал на министъра, че гласът му е бил спокоен и уверен.
Министърът отново потвърди, че мишената е падала много по-бързо, възможно е пламъкът да е прогорил парашута, още няма установени с категоричност факти.
Защо задачата не е била прекратена на мига, в който е станало ясно, че мишената пада много бързо, опита да обясни Панайотов. Спазени са изискванията за отдалеченост от брега и пускане от 7000 м на мишената.
"Между 4 и 7 хил. метра се извършва стрелбата и тук е въпросът защо тя не е прекратена, щом мишената е паднала под тази височина", заяви обаче той.
И пилотът може да вземе решение за прекратяване на мисията, и този, който го командва от земята, коментира още Панайотов. На 1200 м височина изтребителят изчезва от радарите, летели 950 км/ч. На министъра докладвали, че тази височина не е била критично ниска.
Пределната за учението е била 2000 м, но 1200 е височина, от която пилотът може да се измъкне, да вземе решение. Става обаче въпрос за нощ, непрогледно е, не сме сигурни, че майор Терзиев, изпълнявайки задачата, е имал време да проследи къде в момента се намира над земята. И тук идва ролята на тези, които го командват, да му кажат.