 © Plovdiv24.bg |  | Натоварването на пловдивчани с изплащане на огромни суми по инфраструктурни заеми, изтеглени от два поредни управленски екипи, е безумие, което ще се отрази както на гражданите, така и на управляващите в следващите два мандата, независимо от коя политическа сила са те, които на практика няма да могат да направят нищо за града заради дълговете. Това е официалната позиция на ГЕРБ, изразена пред репортер на Plovdiv24.bg от народния представител от Пловдив Костадин Язов. Той изтъкна, че нито техническата част е издържана, нито проектът е представен по убедителен начин.
Язов напомни, че следващата година ще бъдат получени средства по програма "Джаспърс" за подновяване на подземните комуникации, и една солидна сума ще дойде в Пловдив, така че е икономически необосновано да се оправят улици, по които малко по-късно ще се работи и то с безвъзмездни средства.
На срещата довечера със Симеон Дянков ще присъства голяма част от управленския екип на Пловдив, както и много депутати от различни политически сили. Костадин Язов подчерта, че ГЕРБ ще бъде непоклатим в позицията си, но все пак с интерес очакват да чуят убежденията на привържениците на заема.
Поради големия интерес към писмото, с което Дянков замрази заема, Plovdiv24.bg се сдоби с превода на текста и го предоставя на читателите си без съкращения.
До г-н Варел Фрийман Първи вицепрезидент
Банкиране
Европейска банка за възстановяване и развитие
25 май 2010 г.
Относно: Проект за рехабилитация на пътища - Пловдив
Уважаеми г-н Варел,
Пиша Ви, за да изразя безпокойството си относно предложения заем от ЕБВР за Община Пловдив по Проект за рехабилитация на пътища - Пловдив, документ на ЕБВР BDS 10-076 от 31 март 2010 г.
Проектът вече беше обект на въпроси, повдигнати от Агенцията за транспортни проучвания и прогнози в София. Нейният директор няколко пъти е писал на екипа по проекта на ЕБВР, изразявайки съмненията си относно проекта и неговата структура. Писмата на Агенцията и ръководството на ЕБВР са предоставени на Съвета на директорите на ЕБВР. Агенцията също така е изпратила фотографски материали, които показват лошото състояние на главни пътища в Пловдив, които общината е рехабилитирала по предишен проект през 2006 г.
Бих искал да изразя становището на Министерството на финансите относно предложения на ЕБВР проект. Ние възразяваме срещу неговата реализация в настоящата му форма поради причини, свързани с техническия проект. Смятаме, че ще бъде по-разумно и парите на данъкоплатците ще бъдат използвани по-добре, ако този проект бъде структуриран, когато се извърши подробно проучване на управлението на обществения транспорт на Пловдив. Необходима е проверка защо се счита за необходимо да се правят големи капиталови разходи за полагане на ново асфалтово покритие преди подробен анализ на цялата система от пътни условия, безопасност и управление на трафика. Тъй като през 2011 г. за този вид дейност на общината ще бъдат предоставени средства на JASPERS, ние сме „за" изчакване на структурирането на проекта за рехабилитация на пътища, докато не бъде извършена тази работа. Последният подход следва модел на интегрирано управление на пътищата и трафика. Той ще даде и възможност за реализиране на интегриран проект с използване на средства от ЕБВР и ЕС.
На второ място, проектът повдига няколко евентуални въпроси относно коректността. В сегашната му форма в него просто се посочва, че рисковете относно обществените поръчки/изпълнението са от ниски до средни и ще бъдат намалени посредством придържане към политиките и правилата за провеждането на обществени поръчки на ЕБВР. Според мен това е недостатъчно. Като минимум бих искал да има разширена система за надзор на провеждането на търговете за услугите както за рехабилитацията на пътищата, така и за последващата поддръжка на пътищата и управлението на трафика. Един от възможните начини да се направи това е да има консултант по обществените поръчки, който да наблюдава провеждането на всички търгове по този проект (а не само да изпраща искания за одобрение до екипа по проекта в Лондон).
Предвид горното Ви моля за момента този проект да бъде отложен; също така бих искал екипът по проекта да изготви нов технически проект като обърне внимание на тези въпроси. Надяваме се те да бъдат разрешени и с нетърпение очакваме по-нататъшното ни сътрудничество.
С уважение
Симеон Дянков
Заместник министър-председател и министър на финансите
Република България |