В последните два работни дни на юни - 27 и 30 юни, само Агенция "Пътна инфраструктура" е пуснала търгове за 760 милиона лева. Това показват данните на агенцията за обществени поръчки. Експерти предупреждаваха, че измененията в закона, част от които влязоха в сила от 1 юли, а останалите са отложени за октомври, ще доведат до хаос сред възложителите, но депутатите не ги послушаха.
Само на 30 юни пътната агенция е обявила рекордните 54 търга за около 400 млн. лв. Сред тях е ремонтът на пътя Самоков-Ихтиман и Живково-Веринско с прогнозна стойност 20 млн. евро. Търси се и фирма, която да ремонтира различни отсечки на пътя Ямбол-Средец срещу прогнозната сума от 30 млн. евро. На 27 юни пътната агенция пусна и два големи търга за строителство на част от Западната дъга на София и за разширение на пътя Мездра-Ботевград. Общата им стойност е над 360 млн. лв.
Проблемът е, че и за двата обекта няма осигурено финансиране. За това потвърдиха двама министри - на транспорта Данаил Папазов и на регионалното развитие Десислава Терзиева. Дни преди АПИ да пусне обществената поръчка, Папазов дори обяви, че западната дъга остава за следващия програмен период на програма "Транспорт" и по нея ще се работи с приоритет. На запитване на в. "Сега" от пътната агенция не коментираха големия брой на търговете, обявени в един ден.
Единствено обясниха, че тръжните документи са подготвени по разпоредбите на действащия към тази дата закон. "Целта е стартиране на проектите по готовите тръжни документи", обясниха от АПИ.
Най-младото министерство - на инвестиционното проектиране, на 27 юни е обявило общо 26 търга. По-голямата част от тях са за строителен надзор, но има и за управление на качеството в министерството за 201 500 хил. лв. без ДДС. Три дни по-късно, в последния ден на юни, от ведомството пускат и още един търг - за създаване на регистър за плановите документи, свързани с устройството на територията. Цената без ДДС е над 380 000 лв.
Транспортното министерство е обявило търгове за над 4 млн. лв., свързани с инженерни услуги, обучения на чиновниците, покупка на хардуер и др. Далеч по-скромни са били от икономическото министерство, които в последния ден на юни са пуснали само няколко поръчки за 430 000 лв. В земеделието пък търсят фирми за обучения, ремонти и др. за над 1 млн. лв.
С голяма поръчка в последния момент се отчете и Държавна агенция "Национална сигурност". Агенцията откри процедура за доставка и гаранционно обслужване на автомобили. ДАНС ще си купува 84 автомобила. В обявлението не се сочи прогнозна стойност на поръчката.
Ударното обявяване на търгове в последния момент по старото законодателство не е изненада, а експертите предупреждаваха, че кърпенето на закона ще предизвика проблеми. Поради липсата на приет правилник за прилагане на закона голяма част от новите правила, които препращат към такъв поднормативен документ, е отложена за октомври.
При уточняването кое кога влиза в сила обаче парламентът е пропуснал да отложи за октомври два важни текста, свързани с възлагането на поръчки от държавни и общински фирми.
Това са така наречените ин хаус поръчки. Цените при тях, според закона, трябва да се определят с методика. Как да изглежда тя ще се реши при приемането на правилника за прилагане на закона, но изискването за определяне на цената по този ред вече е влязло в сила. За да не нарушат закона, възложителите на такива поръчки ще трябва да чакат до октомври.
Експерти предупредиха, че приемането на закона като цяло ще забави поне с три месеца подготвянето на процедури по новите правила. Такова мнение изказаха и депутати от управляващата коалиция. "Официално предупредих, че ще има проблеми с поръчките. Не трябваше да пристъпваме към промени в закона особено на фона на факта, че животът им ще бъде съвсем кратък.
Има нова европейска директива и ще се наложи да преработваме сериозно закона", коментира депутатът от "Коалиция за България" Страхил Ангелов. "В закона има системни проблеми и новите правила няма да ги решат. Според мен трябва изцяло нов закон, а не само кръпки. За нас остава неясно как ще се гарантира плащането на подизпълнителите.
Сред най-сериозните проблеми обаче са липсата на типови договори, за каквито ние настоявахме", каза вчера шефът на строителната камара Иван Бойков. Той разкритикува и предложението обжалването на търговете да бъде 2% от тяхната цена.
"Ами ако става въпрос за търг за милиони? Това е огромен проблем - по-малките фирми просто няма да смеят да обжалват, дори и да са сигурни, че има проблем", каза още той.