Предприемач: Заплатите са много добри за стандарта на България, но имаме голям недостиг на кадри

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (1)
12:34 / 10.04.2024
8615
България се нуждае от 20 000 шофьори, а Европейският съюз – 500 000. Това са само малка част от проблемите с липсата на работна ръка, с които се сблъсква транспортният бранш. За недостига на квалифицирани и неквалифицирани служители разказва пред БГНЕС предприемачът Таня Скринска, която притежава международен бизнес, свързан с фрахтоването, интермодалния и мултимодалния транспорт. 

В цяла Европа има все повече сигнали за недостига на кадри. Около 75% от работодателите в 21 европейски държави не могат да намерят работници с подходящи умения през 2023 г. В сравнение с 42% през 2018 г. този дял се е увеличил с 33 процентни пункта. Няма признаци търсенето на квалифицирани работници да се забави скоро. 

"Всички ангажирани в транспортния сектор срещат все по-големи трудности да намират кадри, които да работят, въпреки че заплатите са много добри за стандарта на България“, сподели Скринска.

Тя посочи, че проблемът с недостига на работна ръка с подходящите умения стои пред техния бранш от години и въпреки сигналите, нито държавата, нито бизнесът се ангажират сериозно с неговото решение.

Особено внимание трябва да се обърне и на професионалното образование.

"На 18-годишна възраст да имаме кадри, които да излизат със свидетелства за правоспособност, ако говорим за шофьори, които след това да придобиват много по-лесно и по-висока категория, така че да могат релевантно да отговарят и на потребностите на бизнеса“, заяви предприемачът.

Като съпредседател на Асоциацията на жените в транспорта и технологиите, тя е подела инициатива за по-активна работа с младежите, които участ в професионалните гимназии по транспорт.

"Целта е да се опитаме да променим още от начало техните възгледи за професията, така че те, излизайки на 18-годишна възраст, да придобиват много повече способности и да имат желание да се развиват в тази посока“, добави Скринска.

Университетите, които подготвят кадри за транспорта са няколко, но и там има какво да се желае. Трудно се намират спедитори, тяхната подготовка отнема доста време. Липсват и кадри за работа в складовете.

"Това е нискоквалифициран персонал, но няма желаещи“, каза Скринска.

Друг голям проблем е, че самата специалност в момента не се ползва с този престиж, както е била навремето, когато България беше един от лидерите на европейския континент в сферата на международните превози.

"Трябва да се работи не само за подобряване на качеството на образованието и създаването на връзки с бизнеса, но и за повишаване на престижа на професията“, препоръча Скринска.

Един от пътищата за създаване на нови кадри е чрез съвместната работа на бизнеса с министерствата на транспорта и образованието.

Виж коментарите (1)
Още новини от Национални новини:
Мъж, изтеглил 36 бързи кредита за 60 000 лева: Не ги връщах абсол...
Адвокат: Жената на Димо Алексиев е съсипана, нямаше нужда 10 души...
Икономист: Това, което стана на пазара на жилищата, не се бе случ...
Шефът на "Електрохолд": Даваме заплата за монтажници - 2000 лева ...
И след 1396 г. България продължава да съществува
Сарафов свиква национално съвещание на прокуратурата и МВР заради...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).