При определени условия образователната степен ''специалист'' ще се преобразува в ''бакалавър''
На 30 май във висшето училище - Земеделски колеж – гр. Пловдив се проведе кръгла маса на тема” „Степента ''Специалист” в европейското образователно пространство за висше образование”, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката. Тя бе организирана от Министерството на образованието и науката, Асоциацията на колежите в България и Висше училище – Земеделски колеж. В работната среща участваха проф. д-р Камен Велев, заместник-министър на образованието и науката, представители на ръководствата на висшите училища, Управителния съвет на Съвета на ректорите, представители на други институции, свързани със системата на висшето образование.
Въпросите, около които се обединиха изказаните мнения са свързани с по-нататъшното развитие на краткото висше образование, което следва да намери мястото си в европейската класификация, чрез нови регламенти в Закона за висшето образование.
Всички участници подкрепиха идеята:
· да се запази досегашната продължителност на краткото висше образование – 3 години. Образователно-квалификационната степен „Специалист”, при определени условия, може да се преобразува в степен „Бакалавър” в съответствие с Квалификационната рамка, утвърдена от Болонския процес при законодателно регламентиране на продължителността на първата образователно-квалификационна степен „Бакалавър” – 3 или 4 години.
· да се създаде възможност за сертифициран изход след първата и/или втората година на обучение с документ за професионална квалификация (без придобиване на образователна степен за висше образование) с цел разширяване на достъпа до образование и до пазара на труда.
· завършилите степен „Специалист”, в случай на преобразуване на названието в „Бакалавър”, запазват правата си на придобито висше образование, приравнено към новите дефиниции и квалификационна рамка.
· Предефинирането на мястото и ролята на краткосрочното образование има за цел, като запази положителните характеристики на краткото професионално висше образование, да разшири възможностите за достъп на студентите до програми за висше образование и учене през целия живот.
С предлаганата промяна ще се постигне по-голяма яснота на различните форми на професионално образование над средното, включващи и висше, за студентите и за работодателите. Това ще доведе и до повишаване ефективността на образователните програми и на пътеките за преход от една програма в друга и от една степен в друга.
Системата на професионалното образование в България продължава динамично развитието си в условията на изграждане на европейско пространство за висше образование. Краткото висше образование има бъдеще в социалната и икономическа перспектива на България и изисква ефективно развитие както на национално, така и на институционално равнище.