Проф. Николай Радулов: Само 1/3 от престъпленията в страната се регистрират в МВР, другите остават латентни
След последните случаи, се вижда, че многократно са получавани сигнали за насилие спрямо жертвите, след това тези сигнали са били неглижирани, а когато се е извършило престъплението, то е било укривано. Това каза в аудиокаста на "Фокус" "Това е България" експертът по национална сигурност и бивш секретар на МВР проф. Николай Радулов.
"Така че, по отношение на намаляване на престъпленията по т.нар. битова престъпност, или домашна престъпност, аз мисля, че това се дължи не на някаква подобрена дейност, не на подобрено възпитание на хората в страната, а на укриване на тези престъпления - нерегистрирането им и съответно неработенето на органите за обществен ред и сигурност. Моята концепция за това е, че около 1/3 от престъпленията в страната се регистрират, другите, поради една или друга причина, остават латентни, което значи, че по тях по никакъв начин не се работи. И когато говорим за това, че престъпленията намаляват, разкриваемостта е около 47%, ние всъщност трябва да имаме предвид, че става дума за една разкриваемост около 10-12%, дано не е и по-надолу. Тоест резултатите от работата на органите за обществен ред и сигурност са изключително неудовлетворителни и в Народното събрание имат ясна представа за това и защо се случва", добави Радулов.
"Това се случва, защото един доста сериозен период от 10-15 години МВР се управляваше по такъв начин, че постепенно се реполитизира. Знаете, че след началото на 90-те години бяха направени сериозни опити и в един момент беше постигнат баланс да се деполитизира МВР. За съжаление, всички управляващи след това се опитваха, след като дойдат на власт, да вкарат в средно управленско до висше управленско ниво свои кадри. И това се превърна в една рулетка, която като се завъртя няколко пъти обезкръви управленската система", добави проф. Радулов.
Според него, огромна част от униформените, които са били на улицата, са разбрали, че това е тежка неблагодарна работа, която при това е и зле платена. Малко от тези хора са с мисия да се борят за правата на хората, за това те да не бъдат жертви на насилие и престъпление.
"Повечето от тях, поне съдейки от това, което виждам днес, и резултатите от работата на МВР, са на работа в МВР просто защото не са могли да си намерят друга работа, т.е. те гледат на МВР като система от която да черпят приходи. И когато това не е мисия, няма и резултати, защото в целия свят полицията не е добре платена, може би с изключение на Япония, но това е друг разговор. И резултати има там, където полицаите приемат дълбоко вътрешно всяко насилие, всяко престъпление, дори когато работата по тях става рутинна. Но аз не си спомням последните 20 г., може би, да няма министър на вътрешните работи, който да не е изкушен в краткия период едногодишен, като е застъпил на това място, да не отчете, че престъпността е намаляла. Уви, ако това беше истина, досега престъпността щеше да е много странна, тя щеше да е отрицателно число. Но факт е, че това не е така", посочи експертът.
Другият сериозен проблем, според него, който може би е очевиден и за хората е, че намаляват униформените на улицата. Ние всички сме свидетели на много усърдни протести от страна на полицейските служители и на полицейските профсъюзи за увеличаване на заплатите. И наистина и този път полицейският профсъюз успя да увеличи заплатите на служителите на МВР с 10%.
"Според мен, тук се получава един много сериозен дисбаланс, тъй като става дума за увеличение заплатите на всички. Но ако направим един разрез на заплащането в МВР, ще видим, че тези, от които пряко, непосредствено, ежедневно зависи сигурността на хората, остават най-ниско платени. Този дисбаланс би трябвало да бъде забелязан, не само от ръководството на МВР, но и от министъра на финансите. Сред чиновническия състав и сред средните ръководни управляващи в МВР има наистина доста високи заплати от ранга на 3-4-5 хиляди, които през последните години са почти удвоени с участие в различни форми на програми от Европейския съюз. Това би трябвало да е така и всеки, който работи нещо допълнително, би трябвало да получи и допълнително възнаграждение. Обаче, което е странното и на което съм обръщал внимание на служители от висшия състав на МВР, тези хора, и ако погледнете заповедите на няколко последователни министри, вършат тази работа в работно време, служебно време, това значи, че тяхната работа очевидно е не уплътнена, щом могат да си позволят да работят извънредно за почти още толкова пари, колкото заплатата, в същото това работно време.
По думите на проф. Радулов, оказва се, че има един друг социален елемент, който оказва по-силно влияние отколкото предмета на дейност на МВР и то социален. Има места в страната, в които просто няма къде да се работи, освен в районното управление на МВР и в общината. И когато в съседния район нямаме районно управление, имаме полицейски участък, а в този район имаме полицейско районно управление, а е обърната картината с престъпността, на другото място е по-висока, всеки опит да се промени този дисбаланс, предизвиква страшен отпор от страна на областните управители, да кажем. Също така и полицаите солидарно предпочитат да няма никакви промени, тъй като те са се установили, никой не ги уволнява при тези опити да се балансира отново системата за противодействие на престъпността, но на тях не им се ходи на съседното място, което е на 20-30 км, което пък е ежедневие за полицаите в София, тъй като те като живеят в “Младост" пък работят в “Люлин", ясно е, че трябва да минат 25 км, за да отидат на работа. Така че, освен че не е достатъчно качествено управлението, МВР се е превърнало в една доста социална система, която се е капсулирала вътре в себе си и работи по отношение на всичко онова, което се случва около нея. И това нещо трябва да се промени много бързо, ако искаме въобще нещо да се случи.
"Има и друго нещо - голяма част от полицейските служители, по един или друг начин са свързани както с насилниците, така и понякога с откровени престъпници. И като че ли всеки нов случай, в който се налага да се прави вътрешно разследване разкрива, че не става дума за един-двама полицаи, а за група полицаи или за поредица, последователна поредица от полицаи, които по един или друг начин са защитавали или облагодетелствали престъпника. Това са само няколко от проблемите, но те са много значими и ако не бъдат решени в най-скоро време рискуваме престъпленията драстично да се увеличат, независимо от опитите да демонстрираме благополучие и победа над престъпността. Това е въпрос на управление", добави проф. Николай Радулов.