Промени при изпитите за шофьорска книжка
Европейската комисия прие нови правила за обучението на шофьорите. От следващата година ще има промени при възрастта за получаване на свидетелството. Предвижда се и възможност за получаване на шофьорска книжка за МПС с ръчни скорости, ако преди това сте изкарали такова за автоматичен автомобил.
Шофьорите в България, които са се обучавали и след това изкарали изпита си на автомобил с автоматични скорости, нямат право да управляват такъв с ръчни. От догодина те ще имат тази възможност, но срещу допълнителни 7 часа кормуване и още един изпит.
Георги Бързаков – автоинструктор: "Когато веднъж си се научил да не си използваш левия крак по никакъв начин в шофирането и изведнъж сметнеш за нужно, че трябва да почнеш да го използваш този крак. Ти не знаеш нито къде да задържиш този съединител, нито как да го отпуснеш. С тия седем часа просто е за никъде такъв кандидат-водач."
Кристина Георгиева – курсист: "Да. Много по-лесно е, но за мен когато изкарваш книжката, тя трябва първо да бъде за ръчни скорости, защото много повече от колите са с ръчни скорости. И никога не се знае кога може да се наложи да се кара кола с ръчни скорости."
С новите правила, шофьорска книжка вече може да се получи още на 17 години, стига курсантът да е взел теоретичния си изпит и да шофира с придружител, който също трябва да отговаря на определени условия.
"С условието да няма нарушения, тук идва моментът за контрола. Ако този човек е взел книжка и трябва да има минимум пет години стаж, ако няма нарушения, тук идва отново ролята на контролните органи, дали те своевременно успяват да установят нарушенията и да наложат наказанията и да ги връчат, за да се изтърпи съответното наказание", обясни пред БНТ Георги Гълъбов – експерт в Института по пътна безопасност.
Анелия Чалъкова – курсист: "Смятам, че е важно това на нашата възраст, и дори да не сме на 17 и повече, да имаме придружител в колата, защото ще ни е по-спокойно и ще се чувстваме по-добре, защитени, когато не сме сами."
Няма да има проверка на уменията на шофьорите навършили 70-годишна възраст. Всяка страна обаче има право сама да реши дали да въведе такова изискване.