© | | Стандартът за месни продукти "Стара планина" отива на ремонт, за да може да отговаря на новите европейски изисквания за етикетиране на храните. Става дума за дребни детайли в съдържанието, които обаче трябва да се коригират, съобщи д-р Светла Чамова, изпълнителен директор на Българската асоциация на месопреработвателите. Още през следващата седмица от организацията ще направят съвещание за актуализиране на утвърдения стандарт.Изискванията на "Стара планина", които са в сила от лятото на 2010 година, са доброволни, но почти веднага след въвеждането им се разгоря тежък скандал, заради наличието на следи от соя в продуктите на четири български предприятия. По-късно се оказа, че забранената съставка е попаднала заедно с подправките, които са ползвали фирмите.
Малко повече от месец остана до въвеждането на новите европейски изисквания за информация върху етикетите на храните, но много наши фирми срещат трудности при подготовката им. Това е един от най-големите проблеми на бранша в момента, уточни д-р Чамова. Затова по време на международната изложба "Месомания" за първи път има специален щанд, където експерти от Българската агенция за безопасност на храните и Асоциацията на месопреработвателите подпомагат фирмите за верификация на техните етикети.
Много от българските месопреработватели се изтеглят от големите търговски вериги и предпочитат да продават продукцията си в малки специализирани магазини.
Месарниците буквално никнат като гъби не само в столицата, но и в по-малките градове на страната. Там хората, които искат да избягат от "евтината конфекция" в колбасарството, имат възможност да си пазаруват хубави продукти, твърдят от бранша. Новата мода е един от начините да се преодолее отчасти натискът цените на месните продукти да вървят надолу, притиснати от ниската пратежоспособност на българите и изискванията на големите търговски вериги за по-евтини стоки.
"Категорично отказваме да работим с големите хипермаркети, защото надуват цените ни до непродаваемост", сподели Иван Костов, мениджър операции от свиленградския месокомбинат "Бурденис". Един от малкото опити за съвместна работа пропаднал, след като колбас, който фирмата предлага по 20 лева на едро, се озовал в магазините на чужда търговска верига с надценка почти 100% и етикет 38 лева за кило. Предприятието работи само с българско месо и успява да оцелее с дружните усилия на 70-те работници, много от които са близки приятели и роднини.
На изложението тази година участват фирми, които пред изминалите 20 години не са набирали смелост да покажат продукцията си, каза още д-р Чамова. На площ от 1500 кв. м са разположени не само фирмените щандове, но и две зони за продажби, в които посетителите могат да си купят качествени месни продукти.
Натурален сок с екстракт от рози е най-новият продукт, с който наша фирма атакува азиатския пазар, по конкретно Китай и Япония, съобщи Даниел Дамянов, който отговаря за международните пазари. Компанията вече успешно продава останалите си сокове не само в Далечния Изток, но и в САЩ и Англия.
За разлика от хората по нашите ширини, които предпочитат ябълковия и портокаловия сок, в странство избират по-екзотични вкусове, каза специалистът. Затова натуралния сок от манго е един от най-търсените, в последно време обаче успешно се налагат круша, горски плодове и ягода.
Източник: в. "Монитор" |