Очертава се шестпартиен парламент, с шанс за седма партия, показва национално изследване на Центъра на анализи и маркетинг, направено сред 815 души между 22-ри и 26 октомври чрез пряко стандартизирано интервю "лице в лице", със собствено финансиране на Центъра за анализи и маркетинг. Проучването беше оповестено на пресконференция в Националния пресклуб на БТА.
Според данните, на парламентарните избори за ГЕРБ-СДС биха гласували 22,3 на сто от твърдо решилите да гласуват, следвани от "Продължаваме промяната" - 15,8 на сто, "БСП за България" - 15,1 процента, "Има такъв народ" - 12,3 на сто. "Демократична България - Обединение" биха получили 11,8 на сто, ДПС -10,3 процента, "Изправи се БГ! Ние идваме" - 3,2 на сто. За "Възраждане" биха гласували 2,5 на сто, за ВМРО - 1,2 процента. "Друга партия" отговарят 3 процента, а 0,3 на сто ще отбележат "Не подкрепям никого".
Мисля, че всички се убедиха, че това да си първи, не значи да си победител, коментира Юлий Павлов от Центъра за анализи и маркетинг. Той посочи също, че малката преднина на "Продължаваме промяната" пред "БСП за България" означава, че в рамките на статистическата грешка тези две партии са почти равни, като шансът да бъдат втори е на страната на "Продължаваме промяната". Юлий Павлов коментира и очакваното развитие за "Продължаваме промяната" вследствие на обявеното решение на Конституционния съд. Според Павлов, развитието може да бъде в една или друга посока, но едва ли ще е повече от един-два процентни пункта, т.е. реалният резултат може да бъде в границите между 14,5-17,5 на сто.
Между партиите, които са от четвърто до шесто място, е възможно всякакво преподреждане - първо, има три седмици до изборите, после, има вот от чужбина, обясни Павлов.
Тези резултати са така, ако изборите бяха сега, отбеляза анализаторът, като допълни, че все пак има още три седмици до вота.
Структурата на парламента не е по-различна, отколкото на предишните парламенти, отбеляза Павлов. Според него, решаващият опит за правителство ще бъде с "Продължаваме промяната" и ще трябва всички останали партии, извън ГЕРБ и ДПС, да подкрепят това правителство. Ако това не се случи, ще отидем отново на избори, смята той.
Според данните на президентските избори, 47,5 процента от твърдо решилите да гласуват декларират, че подкрепят
Румен Радев, 21,8 на сто - проф.
Анастас Герджиков, 8,6 процента - Мустафа Карадайъ, 6,2 на сто - Лозан Панов. 1,7 на сто биха гласували за Костадин Костадинов, 0,8 процента - за Луна, 4,6 на сто отговарят "друг кандидат", а 0,5 на сто ще посочат "не подкрепям никого".
Втори тур почти сигурно ще има, на който ще отидат
Румен Радев и
Анастас Герджиков, смята Павлов.
Според изследването, 52,7 на сто отговарят, че ще гласуват твърдо на парламентарните избори и са решили за кого, 16,4 на сто ще гласуват, но не са решили за кого,10,6 процента не са решили, а 17,9 на сто няма да гласуват. На президентските избори твърдо ще гласуват и са решили за кого 53,2 на сто, 17,4 на сто ще гласуват, но още не са решили за кого, 9,6 на сто не са решили дали да гласуват, а 16,9 процента са категорични, че няма да гласуват.
63,2 на сто са на мнение, че след изборите парламентът трябва да излъчи правителство, дори с цената на големи компромиси, 22,2 на сто смятат, че това не трябва да става на всяка цена и, ако трябва да се преминават "червени линии", поставени от партиите, е по-добре да има служебно правителство и нови избори. 48,3 на сто смятат, че новият парламент ще успее да излъчи кабинет, а 32,8 на сто отговарят "по-скоро не".
В рейтингите
Румен Радев води с 52,6 на сто доверие и е единственият политик с доверие над 50 процента и с положителен рейтинг, т.е. доверието е по-голямо от недоверието, втора е Илияна Йотова с 41,9 на сто доверие. В първите десет са още Стефан Янев (38,4 на сто доверие), Кирил Петков (36 на сто доверие), Асен Василев (31,3 на сто), проф.
Анастас Герджиков (30,7 на сто), Йорданка Фандъкова (28,3 на сто), Слави Трифонов (25,5 на сто), Ива Митева (23,6 на сто) и Бойко Борисов (22,9 на сто).
---------------
ПАРАМЕТРИ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
Възложители и финансиране:
Център за анализи и маркетинг ЕООД
Реализация на изследването:
Център за анализи и маркетинг ЕООД
Период на провеждане: 22.10. - 26.10.2021 г.
Обем на извадката - 815 пълнолетни граждани на България
Един процент от всички анкетирани съответства на 58 000 души
Метод на формиране на извадката: двустепенна гнездова извадка с вероятност, пропорционална на размера на гнездата
Метод на регистрация на информацията: Пряко стандартизирано интервю "лице в лице"
Максимално допустим размер на стохастичната грешка при 50-процентни дялове, 95 процента гаранционна вероятност с 3.5 процента