Психолог: Чеченеца, Тошо Куката и Емили Тротинетката не са никакви инфлуенсъри
Вчера един клип в социалните мрежи скандализира българската общественост. Стигна се и до арести на т.нар. "инфлуенсъри" Чеченеца и Тошо Куката заради видео, в което се гаврят с момче със специални потребности. Участие в грозната сцена има и транссексуалната Емили, по-известна като "Тротинетката".
Тези хора може би искат да се възприемат като инфлуенсъри, но по същество не са такива, обясни пред БНР д-р Боряна Гигова, преподавател по Маркетинг и реклама в НБУ.
"В повечето случаи гонят само известност. При инфлуенсърите в основата трябва да е експертизата. Лидерите на мнение влияят чрез нея. В този случай не може да се твърди такова нещо“.
Голяма част от инфлуенсърите се изявяват в Тик-Ток, посочи тя.
"В Китай не може да се види съдържание, в което има дори леки наченки на насилие. В целия останал свят това нещо не се съблюдава. Затова има дела за модерацията на съдържанието на тази мрежа. Настоява се тя да бъде ограничи или да се спре в САЩ“.
Всяка една от големите социални мрежи е стартирала с идеята да има свобода на съдържанието, обясни д-р Гигова.
"Но колкото по-голяма е ставала, толкова повече е цензурирала и филтрирала съдържанието си. При Тик Ток обаче модерация има само в някои страни“.
Тя обясни разликите между българските и световните инфлуенсъри.
"Най-известните в света са свързани с ревюта на технологии. След това са тези, които се занимават с красота и начин на живот. В България най-популярните категории са "Ежедневие“ и "Комедия“. Хуморът е нещо, което се търси и се гледа. Но има разлика между забавата и по-олекотеното съдържание, сравнено със съдържанието с насилие. Това е изкривено разбиране за инфлуенсър маркетинг. По-скоро е създадено съдържание с цел да го гледат много хора“.
От гледна точка на закона е спорно кой е виновен, посочи още експертът.
"Има свобода на изразяване. Модерацията на социалната медия не се случва. Има обаче и жертва-дете със специални потребности, и тук е ролята на закона, дори и на гражданските организации, като саморегулация“.
Боряна Гигова разясни още, че не се печели от гледания в Тик Ток.
"Идеята за капитализация е по-различна. Тяхната цел е да станат известни по начин, по който да капитализират своето влияние. Едната опция е да промотират брандове. Другият вариант е да създадат собствена марка или продукт. Но това, което са направили, по-скоро е за удоволствие, а не от финансов интерес“.