Плановете за развитието на комуникационно-транспортните системи на градовете ще трябва да включват мерки за осигуряване на безопасни пресичания между автомобилния, велосипедния, пешеходния трафик и обществения транспорт за превоз на пътници. Те ще трябва да предвидят действия за осигуряване на съоръжения за системи за обществени велосипеди, за организиране на система за отчитане и регулиране на велосипедните и пешеходни потоци, както и за отчитане и регулиране на потоците в обществения транспорт за превоз на пътници. Общините ще трябва да предприемат действия за оборудване на превозни средства на обществения транспорт за превоз на пътници със съоръжения за превоз на велосипеди, както и на инфраструктура за паркиране, наемане и съвместно ползване. Те ще трябва да реализират мерки за насърчаване на работодатели, търговци и собственици да осигуряват велосипедни паркинги и други облекчения при ползване на велосипед.
Местните власти ще трябва да планират комуникационно-транспортните системи така, че на територията на общините да се реализират непрекъснати, обвързани, ефективни и удобни мрежи за приоритизация на обществения транспорт за превоз на пътници, като BUS ленти, споделени BUS ленти, светофарни уредби за обществения транспорт и др. Тези мерки ще могат да съдействат и за повишаване на средната скорост на обществения транспорт за превоз на пътници.
Според проекта на наредбата уличната мрежа на урбанизираните територии се разделя на първостепенна, която включва скоростни градски магистрали с непрекъснат режим на движение, градски магистрали с прекъснат режим на движение, районни артерии и главни улици, и второстепенна.
Първостепенната улична мрежа трябва да се планира с такава плътност, според която в урбанизираните територии средното разстояние между улиците да е между 500 м и 650 м, в централните зони - от 400 м до 500 м, а в отделните зони на урбанизираните територии тя не може да е по-малко от 800 м.
Преминаването на автомагистрали, скоростни пътища и пътища I и II клас от републиканската пътна мрежа през урбанизирана територия ще се осъществява при осигурена възможност за осъществяване на напречно пешеходно и велосипедно движение, включително на хора с намалена подвижност, т.ч. и хора с увреждания. Инфраструктурата ще трябва да бъде обезпечавана с напречни трасета на обществения транспорт за превоз на пътници.
Подготвеният от работна група проект е публикуван за обществено обсъждане до началото на месец юли, като целта е текстът й да бъде готов до средата на следващия месец.
Проектът с всички включени към него приложения, които да улеснят проектантите, може да бъде намерен на интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Наредбата ще бъде нотифицирана пред Европейската комисия. Тя ще влезе в сила след публикуването й в Държавен вестник.