Тази необходимост идва от увеличените разходи на производството на плодове през изминалите 3 години.
Аргументът тук е нивото на разходи, което е сходно с това при културите от основната група, но цената на реализираната продукция е с поне 100% по-ниска от тази на черешите, например.
Това ще допринесе за увеличаване на ставката за плодове, което с оглед инфлацията през изминалите 3 години е напълно обосновано. Разумно е фокусът на държавната политика да бъде насочен към рентабилното производство, това, което може да осигури достатъчно и качествена храна за българския и чуждестранен пазар, аргументират се от асоциацията.
Бюджетът по тази еко схема е твърде висок на фона на останалите, при които разходите, произтичащи от поетия ангажимент едва се покриват от подпомагането.
В момента ставката е твърде ниска на фона на ангажиментите и разходите, които се извършват. Това е проблемът и при останалите еко схеми, касаещи трайни насаждения.
По този начин повече производители на плодове ще бъдат мотивирани да участват и да прилагат изискванията по еко схемата.
Увеличаване на нивото на подпомагане, тъй като то към момента е планирано с 37% по-ниско от ставката на площ по аналогичното направление „Борба с почвената ерозия“ от мярка 10 в изминалия програмен период.
Същевременно дейностите, произлизащи от ангажимента, са по-скъпи вследствие на инфлацията, коментират от асоциацията.
- да отпадне изискването за неприлагане на продукти за РЗ и торове – мотивът тук е, че сортовете са устойчиви не на болести и неприятели, а на климатични условия. Не съществуват сортове, които са устойчиви на всички вредители;
- да отпадне ограничението за заявяване на до 5 ха от вид култура за стопанство.
- Да отпадне дискриминиращото изискване продукцията да бъде продавана на лицензираните стокови борси и тържища;
Вероятно повече от 90% от производителите на плодове реализират своята продукция чрез дистрибуционни канали, различни от стокови борси и тържища. И тук е важно да поясним разликата между стоковата борса или тържището като юридическо лице и търговците, които наемат площи в тези обекти. Масово производителите продават на търговци, които наемат площ или помещения в рамките на тържищата, а не на самите тържища, посочват от асоциацията.
- Да отпадне изискването за лабораторен контрол на 90% от продукцията;
- Планираното ниво на подпомагане е твърде ниско, за да покрие разходите, произтичащи от изпълнението на изискванията: или да се увеличи нивото на подпомагане до адекватно такова на разходите, или да се търси вариант, държавата да поема разходите за лабораторните анализи на продукцията.
От Асоциацията на овощарите в България посочиха за Агри.БГ, че по-голямата част от тези корекции в плана се припокриват с исканията и на останалите организации от сектор “Плодове и зеленчуци”.
Още преди да бъде преполовен месец септември помените следва да бъдат представени в Народното събрание, а Европейската комисия изисква корекциите ни да бъдат изпратени в Брюксел до 30 септември.
Очаква се до края на годината да се получи одобрение от ЕК, което ще се предхожда от няколко месеца преговори и изчистване на текстовете.
За нас пък ще бъде интересно дали този път предложенията на бранша ще бъдат взети предвид, а не какот се оказа в началото на годината - да бъдат поставени пред свършен факт и то с изненади. Първи овощарите и градинарите реагираха, а след това и зърнопроизводителите се включиха по темата с мнение, че планът трябва да се промени.
Заявката на Министерството на земеделието е заложеното в Стратегическия план да бъде опростено и по-ясно, така че фермерите да не се налага да имат по няколко виски образования, за да разберат какво точно се изисква от тях.
Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.
Следете темата и на cap4us.agri.bg