Маслото, млякото и кашкавалът, които в момента масово се предлагат на промоция, са на справедливи цени. Това коментираха експерти пред "Телеграф“.
През последните седмици рязко се увеличи броят на продуктите, които са с намалени цени. Например в момента се предлага масло за 4-5 лева за опаковка от 250 грама, което е нормално предвид стойността им на едро. Преди намалението то се продаваше за 6-8 лева за опаковка.
Прясното мляко пък вече може да се намери и за 2,50 лева за литър, а само преди седмица най-евтиното в хладилната витрина се предлагаше за над 3 лева и стигаше 4 лева. Млякото, произведено от държавата компания "Ел би Булгарикум“, пък струва различно в три отделни магазина – по 2,90 лв. за литър, 3,30 лв. за литър и 3,90 лв. за литър, показа проверка на експертите.
Същата е ситуацията и при кашкавала. Търговците на дребно масово обявяват червен етикет за различните продукти като с намалението за по 23-24 лева, което е справедливо. Освен тях има още много други стоки, които са с намалени цени, включително и вносни зеленчуци от Турция. Например предлагат се домати по 4,50 лева за кило, а предишната им цена е била 6,50 лв.
Рязкото увеличение на стоките на промоция или с намаления дойде, след като правителството обяви надценките, които прибират търговците, като посочи за примери именно млечните продукти. Служебната власт обяви още, че се готви таван на надценката на хипермаркетите и магазините за между 50 и 100 стоки от малката потребителска кошница. Обмисля се допустимата надценка за тези основни стоки от магазините да е 10 на сто, обяви вицепремиерът Христо Алексиев. От Сдружението за модерна търговия коментираха идеята, че очакват официална покана от институциите за среща, на която да бъде обсъдена идеята за таван на надценките, които се слагат върху храните.
Междувременно в Министерството на икономиката и иновациите се проведе заседание на Отраслов съвет за тристранно сътрудничество "Хранително-вкусова промишленост“, с участието на зам.-министъра Ирина Щонова.
На него от Федерацията на независимите синдикални организации в хранителната промишленост посочиха, че се наблюдава нарастване на цените на стоките от производител до магазина с 40-50%, а в някои случаи дори до 100%, което трябва да бъде обект на проверка от контролните органи.