С 25 % са паднали наемите в моловете за година
506 860 кв.м. е общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове сочи анализът на Forton International за третото тримесечие на 2010 година. С окончателното завършване на три големи проекта до края на годината към този обем ще бъдат добавени още 77 000 кв.м. Обектите, чието отваряне предстои, са Varna Towers (30 000 кв.м.), Мега Мол Русе (20 000 кв.м.) и мол Галерия Стара Загора (27 000 кв.м.).
По данни на компанията още 280 000 кв.м. търговски площи са понастоящем в строеж, До края на 2011 г. се очаква да бъдат завършени 170 000 кв.м.
Към момента в България има 66.7 кв.м. търговска площ на 1000 души, като до края на 2010 година този показател ще достигне 77 кв.м.
"Въпреки, че пазарът на търговски площи все още среща немалко трудности при отдаването под наем, през това тримесечие ставаме свидетели на по-висока активност и повече сделки, най-вече в столицата", коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton.
"Търсенето през последните 3 месеца е значително по-активно в сравнение с 2009 година. Въпреки това интересът не е достатъчен, за да компенсира голямото предлагане, характерно за пазара в момента.", добавя Киферов.
В големите градове в страната търсенето остава концентрирано основно върху топ обектите, докато по-малките проекти и тези, чиято поява на пазара предстои, все още срещат трудности при намирането на наематели, сочи доклада на Forton. Тези фактори доведоха до ръст в незаетите площи в сегмента и до допълнителна икономическа нестабилност на част от проектите.
Спад от 25% са претърпели наемните нива в първокачествените търговски центрове спрямо третото тримесечие на миналата 2009 година, отчита Forton. Наемите на търговските улици пък остават непроменени в сравнение с периода април-юни 2010 година. Около 55 евро на кв.м. за месец е средният наем на главните улици в столицата, докато нивата за другите големи градове са около 30-40 евро на кв.м.
Инвестиционната активност през Q3 2010 остава сравнително ниска, като интересът на инвеститорите е фокусиран главно върху търговските паркове и sale-and-leaseback проектите на т.нар. big-box формати. Нивата на възвращаемост остават непроменени спрямо предходното тримесечие и за периода са около 9.5% за моловете и 9% за търговските улици.
"Тези формати са заети от международни наематели с доказан бизнес модел. Наемните нива са сравнително ниски и това прави тези проекти устойчиви като стойност във времето.", коментира Сергей Койнов, Изпълнителен директор на Forton.
Пазарът на търговски площи продължава да страда от колебанието на някои търговци дали да разширяват мрежата си от магазини, но се радва на редица позитивни тенденции - наемите не търпят сътресения и запазват нивата си, появяват се ритейлъри от по-слабо активни до момента дестинации. Пример за това са няколко турски марки, които директно навлизат на българския пазар. Тяхната дългосрочна стратегия е разширяване на европейска територия, за което страната ни е най-добрата отправна точка.
Очакванията на консултантите от Forton са положителните тенденции да продължат, като постепенно обхванат и по-малките областни центрове. За бързо възстановяване, за съжаление, е трудно да се говори поради все още ниската покупателна способност на населението извън София.