С 4.1 млн. лева се увеличават средствата за национална туристическа реклама през следващата година, като ръстът е основно за сметка на проектите, финансирани по линия на Оперативната програма "Регионално развитие". Това стана ясно по време на заседанието на Националния съвет по туризъм (НСТ), което отчете годишната програма за национална туристическа реклама през 2011 г. и представи новата за следващата година. В заседанието участваха министърът на икономиката, енергетиката и туризма
Трайчо Трайков, който е председател на съвета, заместник министър Иво Маринов, зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев, представители на министерства, ръководители на специализирани и браншови организации от сектора.
През 2011 г. предвидените средства за национална туристическа реклама бяха 18.7 млн. лв., от които 7.7 млн. лв. по програмния бюджет на МИЕТ, а останалите - по ОПРР. За 2012 г. общата сума е 22.8 млн. лв. Осем млн. лв. от тях са осигурени от бюджета на МИЕТ, а останалите - по ОПРР, стана ясно по време на заседанието.
«Вече сме се споразумели да организираме редовни срещи на представители на всички министерства, за да се установи каква е подготовката за съответния сезон, а в края му ще се правят анализи и ще се посочват мерките, които са необходими за подобряване на качеството на туристическите услуги. Ще засилим контрола, както направихме в енергетиката», каза при откриването на заседанието министър Трайков. Членовете на НСТ се съгласиха, че това ще повиши сигурността в курортите, качеството на обслужването на туристите, сигурността и комфорта на пребиваване в страната ни. На съвета бе предложено до Коледа да се проведе такава среща за нагласите на туроператорите за лято 2012-а.
МИЕТ вече прилага методика за оценка на ефективността на предлаганите туристически продукти в страната, която показва каква е възвращаемостта на вложените в тях средства, стана ясно още по време на заседанието.
Трайков подчерта, че винаги когато се говори за България като добро място за инвестиции, се споменава и туризмът, а в тази комбинация има особена синергия, която трябва да се развива максимално. Министърът обърна внимание върху доброто представяне на страната ни на големите специализирани изложения в Берлин и Лондон, но подчерта, че и в наглед не толкова важни пазари има много неизползван потенциал. Той даде за пример Македония, Узбекистан, Азербайджан, Полша, където има не по-малко платежоспособни туристи, отколкото в Швейцария.
Основните проблеми на някои от тези дестинации са транспортът и визите, каза още министър Трайков. Той припомни, че при последните му посещения в Узбекистан и Азербайджан са водени преговори за чартърни полети за туристи, но за това са нужни също финансови гаранции и психологически комфорт в двустранните отношения.
Съветът реши към него да се създаде работна група по маркетинг и реклама с консултативни функции. Тя ще е в помощ и на сектора, и на министерството. До седмица бизнесът трябва да представи кандидатурите си за участие в нея.
България е получила предложения да бъде страна партньор на туристическите изложения в Скопие и Баку, както и за участие в предстоящите осма световна среща и изложение за приключенски туризъм в Люцерн, информира зам.-министър Маринов. От следващата година по ОП «Регионално развитие» (ОПРР) ще може да се кандидатства по проекти за такъв вид атракции.
От януари до октомври 2011 г. България е посетена от 5.8 млн. чуждестранни туристи, което е с 4.4% повече спрямо същия период на 2010 г., сочи отчетът. Приходите от международен туризъм за 9-те месеца на 2011 г. са 2.5 млрд. евро - ръст от 3.7 %. През 2010 г. посещенията на чужденци у нас с цел туризъм са били 6 047 013 по данни на Световната организация по туризъм. Наблюдаваме ръст от 5.4 % спрямо 2009 г.
През идната година водещите послания в рекламната кампания в сектора ще са "България - модерна дестинация през четирите сезона" (за европейските пазари) и "Открий България" (за далечните - Азия, Америка, Близък и Среден изток). Фокусът пада върху специализираните продукти: културен, балнео, спа- и уелнес туризъм, и върху личностните ценности за потребителя, а не само на конкурентната цена. При подбора на средствата особено внимание е отделено на модерните медии - уебмаркетинг, социални мрежи, високи технологии, новия туристически портал и др.