"На 1 октомври 2013 г. между МО и "Снабдяване и търговия-МО" ЕООД е сключен комисионен договор за продажба на подводница, като цената включва облагане с ДДС", обявиха от военното ведомство.
Представители на "Финтрон България" не бяха открити за коментар. Фирмата купувач е превела част от дължимата сума по договора. В писмо до МО неините собственици оспорват облагането с данък, позовавайки се на глава трета от Закона за данък добавена стойност, която засяга международен транспорт, съгласно който с нулева ставка на ДДС се облага "доставка на плавателни съдове и въздухоплавателни средства, с изключение на тези за спортни и развлекателни цели или за лични нужди".
От военното министерство твърдят, че окончателно е изяснено, че по смисъла на закона, подводницата е "плавателно съоръжение", но същата не е обект на Кодекса на търговското корабоплаване и регистровите книги. Последната оценка на техническото състояние на подводницата е категория 5 (за скрап), което не позволява да се използва по предназначение. Становището на Министерството на отбраната е, че сделката е облагаема с ДДС, предвид описаните по-горе обстоятелства, което е отразено и в комисионния договор между Министерството на отбраната и "Снабдяване и търговия-МО" ЕООД.
Въпреки всичко Министерството на отбраната е отправило запитане и към Националната агенция по приходите. "Финтрон България" присъства във всички списъци и асоциации на дружествата, които се занимават със скрап. Появиха се информации, че "Надежда" трябва да бъде нарязана във "Флотски арсенал" - Варна.
Първоначалната цена на "Надежда" беше 480 хил. лв. Подводницата е произведена в бившия СССР през 60-те години на миналия век, а 20 години по-късно постъпва в бойния ни флот като втора употреба. През 2008 г. е снета от въоръжение и бракувана. Първоначалната идея на МО беше да я подари на община Варна за музей. По-късно беше свалена от въоръжение и втората подводница, която имаме - "Слава". Тя е по-запазена и затова беше решено да бъде дадена безвъзмездно на общината.