Сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (2)
09:45 / 11.03.2019
3847
Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа – износът им към България расте. Всяка трета стара кола от износа на Италия например достига до автокъщите с коли "втора ръка" у нас. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18 % през миналата година, у нас то се запазва.

В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия  – в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.

Доскоро дизелите бяха най-разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче - дизелите минаха в категорията на най-нежеланите. "Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018-а много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е - къде отиват старите дизелови коли – в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването", коментира Джузепе Гамбакорта – автоексперт в Италия.

В момента 80 % от вносът на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила - като 65 % от тях са дизел. "Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат", каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.

Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари – на над 10-годишна възраст. "Пак стигаме до покупателната способност – едно подновяване на автопарка би коствало много средства, които за много от българите са непосилни", коментира шофьорът Антон Антонов.

"И това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия – да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия", казва Румен Дунев.

Заради по-ниския разход - Антон също залага на кола с дизелов двигател. Според него замърсяването идва не толкова от вида гориво, колкото от поддръжката на автомобила. "Има и дизели, има и дизели. Според мен, ако един дизел е поддържан с всичките филтри, катализатори – работи напълно оптимално", казва Антон Антонов.

Около 60 % от новорегистрираните коли през миналата година  в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов, а не "втора ръка". И вносителите и производителите го потвърждават. "В България търсенето на дизеловия автомобили остава високо – противно на търсенето в Западна Европа", казва Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители.

"Продължава търсенето на дизеловите автомобили – тъй като в България няма механизъм – законов и финансов – по който да се ограничи този внос и продажба на по-стари дизелови автомобили", коментира Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. "Това, което може да се случи – е някои от тези автомобили, да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България", казва Александър Миланов.

"Ако те дълго време стоят там – проблемът с тяхната техническа поддръжка – ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Евро 5 и 6 – автомобили, ако дойдат тук – България ще си обнови автопарка, а не да го състари", коментира още Цветелина Цанева.

"Въвеждат се промени по отношение на категоризацията на ПТС – ще се използва стикер, който ще се поставя на предното стъкло, който ще носи информацията за евро категорията на колата и данни за измерените замърсители от двигателите. Тези стикери могат да помогнат на общините, които да предприемат мерки за зони с ниски емисии – части от градове или цели градове (по подобие на Европа), които въвеждат ограничения, под даден Евро стандарт да не могат да влизат такива автомобили – например по ниско от Евро 3 – да не влизат. Това ще е решение на всяка община", коментира Георги Михайлов от МОСВ.

Автомобилният транспорт у нас е един от основните източници на замърсяване – но след битовото отопление, който е най-големият причинител на наднормени нива – основно на фини прахови частици. Автомобилният транспорт е замърсител в най-големите градове на страната.

По думите на Михайлов при нас има една съществена разлика от Западна Европа – и това са високите нива на азотни оксиди, които има в редица западноевропейски градове.

Източник: Нова тв

Виж коментарите (2)
Още новини от Национални новини:
Паднало дърво блокира движението в Петроханския проход
Деница Сачева: Премиерът на редовно правителство задължително тря...
Проф. Георги Попов: Увеличават се случаите на респираторни вирусн...
Росен Желязков: Единственият баланс е Атанасов да е председател н...
ДСБ иска Атанас Атанасов за шеф на парламента
Баба Дейзи спира телефонни измами


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).