Защитени ще са професии, които не са престижни за младите хора, но са нужни на бизнеса. Сред тях са строители на релсови пътища и съоръжения, маркшайдери, монтьори на подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника, оператори на металорежещи машини и др.
"Смисълът на гласуваните текстове е в създаването на защитени професии. Много важно е те да бъдат по региони, в които има нужда от професии, стратегически за държавата", обясни министърът на образованието Анелия Клисарова. Тя даде пример с "Нефтохим" в Бургас, където щели да се обучават кадри, полезни за развитието на този вид индустрия.
Промените предвиждат и въвеждането на дуалното обучение, според което професионалното образование ще бъде разделено на модули. Те ще включват часове по теория в училище и практика в дадено предприятие. Идеята е трудът на гимназистите да се заплаща.
Графикът на провежданото обучение ще се договаря с работодателите.
Дуалната система на обучение може да стартира реално през учебната 2015-2016 г., но само с пилотни проекти по места, обясни Клисарова.
Тя допълни, че дуалното обучение е и мярка за превенция на отпадането на ученици от образователната система.
"Много от децата напускат училище по социални причини, така че ако имат възможност да получават средства през учебния процес, ще бъде намален социалният фактор за това", коментира образователният министър.
Тя даде пример с държави като Германия, Австрия, Швейцария, където дуалната система функционира и младежката безработица е най-ниска. Освен полза за учениците, този вид обучение ще доведе и до повишаване квалификацията на преподавателите от професионалните гимназии и на наставниците, които ще водят практическите часове на учениците в предприятията.
Източник: в. "Монитор"