ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Симеон Симеонов: Целта на всяка една професионална гимназия е да снабди бизнеса с подготвена работна ръка
Автор: Живко Кръстев 20:30 / 02.05.2024Коментари (0)2675
©
"Целта на всяка една професионална гимназия е да снабди бизнеса с подготвена работна ръка". Това обясни в рубриката "Образованието на фокус" на предаването "Човекът на фокус" по Радио "Фокус". Г-н Симеон Симеонов и старши експерт в Регионално управление на образованието Търговище.

И днес насочваме фокуса ви върху образованието. Много се радвам, че днес ще имам възможност да разговарям със Симеон Симеонов – старши експерт в Регионално управление на образованието Търговище. С него ще разговаряме за новите практики, които ще бъдат включени в проект "Модернизиране на професионалното образование и обучение“, който е финансиран от Програма "Образование 2021- 2027“ и е съфинансиран от Европейския съюз. Здравейте, г-н Симеонов. 

Здравейте на вас и на вашите слушатели. 

Вие имате поглед върху проведени ученически практики в Област Търговище. В какво се състояха практиките, какъв беше резултатът от тях? 

В проекта "Ученически практики – 2“,  т.е. в предходния проект, който се реализира, в Област Търговище се проведоха изключително добре тези ученически практики. Това е в осми професионални гимназии, т.е. във всички професионални гимназии от областта, общият брой на учениците тогава за първата година бяха 227 ученици. През втората от година 2022-2023, ученици са малко повече 247 броя преминаха. Или общо за целия период са 474 ученици, които успяха да преминат успешно. Практиките се проведоха в различни фирми, партньори на всяка една професионална гимназия, което беше добре, защото бизнесът си познава професионалните гимназии, съответно и учениците много добре познаваха фирмите-партньори. Всички практики, проведени през предходните години, бяха в при земеделски производители, счетоводни кантори, ресторанти, хотели, автосервизи и всички останали бизнес партньори. В новия проект се очаква да се включат повече ученици, и тези ученици, които не успяха да се включат в предходния проект. Те чакат с голямо удоволствие учениците, защото могат да се докоснат до работата в реална работна среда. Съответно и бизнесът иска точно това. 

А какви нови елементи ще се въведат с тези ученически практики, които са предвиждат в проекта за модернизиране на професионалното образование и какво очаквате като резултат? 

Целим по-широко обхващане на голяма част от бизнеса, за да може голяма част от учениците да влязат вътре и да работят. Целта след приключването на практиките е да получат съответните трудови договори, да останат на тези работни места, където са карали съответно практиката. А и това си е целта на всяка една Професионална гимназия да снабди бизнеса с подготвена работна ръка. 

Това като че ли се откроява като един проблем общ за цялата страна, тази връзка между бизнеса и професионалното образование. Оптимист ли сте в тази насока? 

Да, аз винаги съм оптимист и казвам, че нашите професионални гимназии успяват да подготвят много добре учениците, изключително добре са оборудвани с модерни софтуери, модерни машини и се доближават до бизнеса, което тепърва ще започне да се използват както трябва и във фирмите. 

А в каква насока са професионалните учебни заведения в Търговище? 

В Област Търговище имаме по-голямата част от професионалните направления. Имаме в хранително-вкусовата, имаме в автотранспортната, имаме две в земеделието, има в леката промишленост, машиностроенето. Затова казвам голямо обхват на професии. 

В тази връзка, г-н Симеонов, вие сте участвали в проведени обучения на учители. Да разкажем за тях, в какво се състояха те? 

На територията на Област Търговище в предходните години се обучиха изключително много учители по професионална подготовка както и по различните проекти, така и обучение, които се извършват от всяка една професионална гимназия. Учителите по предходния проект "Подкрепа за дуалната система на обучение“ се обучиха учители, преподаващи в дуалната система на обучение или това са общо 40 броя учители, които преподават в паралелки с дуална система на обучение, или общо 104 обучения бяха преминати, което е изключително голям процент обучения, насочени за дуалната система. В новия проект очакваме да се включат съответно всички учители по професионална подготовка в различните дейности, които са заложени по проекта. Голяма част от учителите по професионална подготовка са изключително обнадеждени за това, че обученията са много практични, а новите са изключително насочени към новите неща за учениците. 

Да, динамиката е изключителна към момента, тъй като виждаме бързото развитие на изкуствения интелект. Постоянно се променя и образователната среда. Какви ключови умения са необходими на учителите, за да бъдат конкурентни в точно тази среда? 

Да, наистина е така. Съвременният учител в момента се сблъсква с изключително променяща се и динамична образователна среда. Затова учителят трябва да бъде изключително подготвен, мотивиран и да може да предоставя по конкретния начин за сегашното поколение учебния материал, което значи, че е изкуственият интелект навлиза. Той трябва да бъде изключително грамотен и правилно да го използва, съответно учителят трябва да има изключително добра грамотност компютърна, технологична, учителят трябва да владее и да знае новите технологии, за да може да ги предаде, по най-лесния начин да бъдат усвоени от нашите ученици. Той трябва да иноватор, да е креативен, да може да бъде гъвкав и адаптивен както с всеки един ученик и да достигне до най-близко до него и до неговите потребности, за да може да му предаде по най-лесния начин съответния материал по професионална подготовка или по общообразователна. Също така смятам, че трябва да притежава добри умения и комуникация, защото това са едни изключително важни умения, трябва да притежава добро разбиране, защото всеки е един ученик в момента си е различен сам по себе си и трябва да достигнем до него и да можем да му предадем по най-лесния начин материала. Трябва да се включва изключително много проектното обучение, трябва да ги ангажира изключително много. Нашите деца в момента са изключително дигитални, така че трябва абсолютно по всякакъв начин да може да е в плюс и непрекъснато професионално развитие. 

Обучени са наставници във връзка с подобряването на професионалното образование в Област Търговище. Да кажем за нашите слушатели каква е разликата между учителите и наставниците? 

Учителите и наставниците са две различни неща: учителят е учител в училище, а наставникът е човекът, който е във фирмата, който освен учителя помага на ученика. Той е служител на съответната фирма, работник в предприятието, който трябва да отговаря на определени изисквания, да притежава съответната професионална квалификация по конкретната професия, по която е, да има най-малко три години доказан професионален опит в съответната професия и да е преминал обучение за наставници. И след това вече той му се издава съответния документ, и тогава ученикът вече има наставник в съответната фирма. В сегашния новия проект ще можем да обучим изключително много наставници, защото в Област Търговище имаме много дуална система на обучение и са ни необходими голям брой наставници. За фирмата е благоприятно, защото конкретният наставник има наблюдение върху съответния ученик. В по-горните класове те започват да ги следят още повече и съответно работодателят ще може за тези две години, които е в дуална система на обучение, ученикът да излезе подготвен на 100% за бизнеса, в който е съответният ученик. Затова новият проект е изключително гъвкав и можем да обучим голяма част от служителите в нашите фирми, с което ще подпомогнем работата и на фирмата, съответно и на учениците, за да са запознати на 100% какво ги очаква когато излязат в реална работна среда.

И в следващите минути на фокус ще бъде проекта за модернизиране на професионалното образование и обучение. Г-н Симеонов, ще е интересно за нашите слушатели да разкажете за вашата визия, как виждате вие развитието на професионалното образование в България? Може би в един идеален вариант, за вас както би изглеждало? 

Идеалният вариант, то е много трудно да се достигне до идеалния вариант съответно. Но аз си мисля, че моята визия и съответно и за пространното развитие е една: учениците, влезли в професионалната подготовка, трябва да бъдат изключително, те са изключително подготвени за бизнеса, защото все пак няма по-добра подготовка от професионалното образование в професионалните училища, те подготвят изключително добре. Съответно с новия проект, който стартира, "Модернизиране на професионалното образование и обучение“, което е съфинансирано от Европейския съюз, дава изключително голяма възможност във всичките си девет дейности да може да се осъществят различни обучения, съответно и учителите да са по-гъвкави и по-подготвени, учениците да мога да ходят, както казахме, в реална работна среда на ученически практики, да се запознати. Материалът, които са преподава, е изключително близък до този в фирмите. Мисля, че сме в права посока за професионалното образование и трябва да е приоритетно както досега, така и за бъдеще, за да има ученикът една сигурна професия, с която ще е подготвен на пазара на труда. 

Така е, наистина по целия свят има много добри примери за това как може да бъде модернизирано професионалното образование и определено тази връзка, която за съжаление в момента е тънка, между бизнеса и средното образование, може да бъде реализирана. Чудесна е идеята и за наставниците, която обсъдихме. За слушателите, които сега се включват, да кажем, че това са хора, които работят за подобряване уменията на ученика, но извън училище, те са част от бизнесите, с които потенциално се партнира. Нали така? 

Точно така. Съответно наставникът, пак да почертая, това е служител или работник в съответното предприятие, което отговаря на определени изисквания, и това са квалифицирани кадри със съответно най-малко три години стаж, да подпомага, да обучава освен учителя на съответното работно място ученика или учениците съответно, защото имаме фирми, в които голям брой ученици влизат в дуалната система, и те са партньори, и трябва голям брой наставници. В област Търговище мога да кажа, че имаме фирми с наставник-ученик, т.е. един ученик и един наставник, защото естеството на работа е различна. В другите е както по закон, по наредба: пет ученици с един наставник.

Много се радвам, че имаме възможност да разговаряме с вас и да дадем тази гледна точка, защото е важно да задържим и младите хора към населени места, като Търговище и други градове в страната. И тази стратегия, по която работите и вие, е част от това. Пожелавам много успех в тази инициатива.  Симеон Симеонов – старши експерт в Регионално управление на образованието Търговище. Благодаря ви за този разговор. 

И аз благодаря.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2022 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Електронно таксуване в градския транспорт
51-ото Народно събрание
Протестиращи нападнаха директора на Народния театър
Грипна епидемия обхвана страната
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: