В случай че дрегерите, които ще бъдат монтирани в купето пред водача, отчетат, че той е обърнал някоя и друга чашка, преди да тръгне на път, те ще блокират автоматично стартера на возилото. По този начин пияният шофьор няма да може да запали двигателя и да подкара автомобила.
Целта е чрез снабдяването на возилата със специалните устройства да се предотвратят инцидентите на пътя, завършващи често с трагичен изход, които предизвикват седналите зад волана след запой водачи. Оказа се, че свръхефективната технология вече е внедрена в някои европейски държави.
В Германия например самите производители монтирали сензорите още при сглобяването на автомобилите, съобщиха от КАТ. С контрола върху функционирането на блокиращите стартера на возилото дрегери вероятно ще бъдат натоварени служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Вече предложените от консултативната комисия по проблемите с безопасността на движението към Министерския съвет промени в Закона за движение по пътищата пък предвиждат допълнително въвеждане на зашеметяващо високи санкции за пияните водачи и особено за превозващите товари или пътници. Според лансираните от експертите изменения почерпените, които са спипани с алкохол в кръвта от 0,5 до 1,2 промила, ще се бъркат от 400 до 800 лв. и ще остават без книжка от 2 до 5 месеца. Отделно за всеки пътник в автомобила пияният ще олеква с по още 300 лв.
И понеже черната статистика отчита, че половината от катастрофите, при които има убити, са следствие на превишена скорост и при удар с едва 60 км/ч 9 от 10 случая завършват фатално за пострадалия, глобата за незачитане на ограничението в населено място ще скочи между 200 и 500 лв. За над 21 км/ч отгоре пък превозващите пътници водачи ще плащат по 40 лв. за всеки от пасажерите.
Според стратегията за подобряване на дисциплината по пътищата освен дрегери за алкохол в автомобилите за превоз на товари и пътници трябва да бъдат поставени задължително и специални устройства, които да не им позволяват да развиват по-висока от определена скорост.
Максималната й стойност пък ще бъде по-ниска от посочената на табелата за новите шофьори, когато карат по тъмно или при влошени метеорологични условия, предвиждат още плановете на експертите. Те са помислили и за дисциплинирането на хората по отношение на поставянето на предпазните колани. Именно затова предлагат водачите да плащат по 50 лв. за пътник без колан в колата. Според изследванията коланите предотвратяват половината от смъртните случаи.
Не на последно място с поправките в Закона за движение по пътищата, които тепърва ще бъдат обсъждани от кабинета и депутатите, се предлага глобата за тези, които не разполагат със задължителната застраховка "Гражданска отговорност", да скочи, като те заплащат допълнително по 30 лв. за всеки пътник.
Публикуваната от транспортното министерство стратегия от своя страна предвижда повишаване на сигурността по шосетата и чрез интегриране на съвременни технологии в колите, като т.нар. електронна стабилизираща система например трябва да стане задължителна първо за новите автобуси, а до 2014 година и за леките автомобили на пазара.
Източник: в. "Монитор"