Собственик на ферма: Прекупвачи идват с такива оферти, че някои ги гонят с колове
Паразити по веригата от производителя до крайния търговец и клиентите са в основа на нарастването на цените, което за някои стоки не е оправдано, но продължава да е факт. Това коментираха пред "Телеграф“ икономисти и експерти от сдружения на производители и потребители. Според тях при най-честите бизнес модели в страната големите печеливши са прекупвачите, които работят най-малко, но генерират най-сериозна изгода.
"Идват с такива оферти, че някои колеги ги гонят с колове“, категоричен е животновъдът и собственик на малка ферма в Кюстендилско Йордан Огнянов. "Цените на живото тегло на телетата, които прекупвачите ни дават, са от порядъка на 4,5 – 5 лева, до кланиците в Гърция, а и в България цената става същата, но евро. Оттам-нататък всеки може да си прави изводите какви са разходите по разфасоването и транспорта, как се смята фирата и как се случва, че цената по магазините на по-масовото младо телешко надхвърля и 20 лева. Като не говорим за някакъв замразен внос от чужди държавни резерви“, добави производителят.
За да избегнат паразитите по търговската верига, и животновъди, и земеделски производители търсят възможности за сдружаване и затваряне на производствения цикъл, така че да осигурят по-голяма трайност на продукцията си.
"Точно затова и някои овощари отварят казани за ракия или инвестират в инсталации за произвеждане на сокове“, коментира и Николай Петров от Пловдив.
"Оскъпяването винаги е най-голямо по веригата. Всякакви регулации обаче са противопазарни и обикновено рефлектират най-сериозно върху крайния потребител. Независимо дали се поставя ограничение за надценката на прекупвача или на търговеца. В условията на пазарна икономика би следвало пазарът да определя цената“, коментира пред "Телеграф“ Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите“.
Единственото, което потребителят може да направи, е по някакъв начин да контролира своето поведение и да пазарува планово, като се въздържа от излишни покупки. Това съветват от "Ние, потребителите“.
"Промоциите понякога мотивират за покупка на ненужни стоки, особено нехранителни. Спомняте си, че имаше изхвърлено олио с изтекъл срок. Презапасяването не е вариант, но възможността за въздействие и натиск от страна на потребителите е много малка. Акциите на Хърватия, Боста и Херцеговина и другите балкански страни не могат да доведат до траен положителен ефект в полза на потребителите. Те ще нанесат загуби на търговците, но в дългосрочен период те няма откъде другаде да ги компенсират, освен от крайния потребител. Това е кратковременно решение, което може да доведе и до политически мерки, но като цяло налагането на санкции веднага не работи и не постига търсения ефект“, категорична е Габриела Руменова.