Социологът Евелина Славкова в интервю за дневния блок "Добър ден, България" на Радио "Фокус". Време за политика в петъчния ден. Каква политическа седмица изпращаме? Изпълнени ли сме с надежда за нов кабинет след серията от срещи, разговори? Така положителни тенденции ще коментираме в следващите минути със социолога Евелина Славкова. Здравейте. Здравейте.
Ако трябва да се позовем на думите на бившия премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов, това Народно събрание работи много добре, 48-ото, "и би било жалко, ако не успеем да направим кабинет“. Какви са обаче реалните шансовете това да се случи? Той каза и още нещо, ако се базираме на интервюто, което вчера даде за националните телевизии, каза: "Аз, ГЕРБ, можем да направим кабинет, но този кабинет няма да бъде приемлив. Защото този кабинет ще бъде всъщност създаден от политическите формации, които подкрепиха Вежди Рашидов“, т.нар. "Коалиция "Рашидов“. В нея ще влязат ДПС, в нея ще влязат БСП, "Български възход“. Борисов си дава сметка, че в обществен план все пак ГЕРБ имат своите тежести, своята проблематика след 12 години управление, и трудно може да се приеме от обществото такова правителство. И ви казвам защо, аргументът е повече от виден. На 2 октомври ние видяхме една разполовена България. Независимо, че гласуваха за пореден път много малко хора. Може би това стана всъщност традиционно вече, традиционен брой гласоподаватели. И имаме една разполовена България. Едната каза: "Вижте, при ГЕРБ някак си имаше някакво спокойствие. Знаехме какво се случва“. Търсят управленци, които са виждали какво правят. И другата България, която казва: "Чакайте, ние не трябва да забравяме разговора за корупция“, тези, които гласуваха за "Продължаваме промяната“. И Борисов си дава сметка, че ако създаде коалиция с ДПС, преговаря с БСП или с "Българки възход“, това означава коалиция, която веднага в обществен план ще бъде дискредитирана. А той не търси това. Най-малкото да припомним на вашите слушатели, че следващата година има и местни избори и те са изправени пред една ситуация, в която извън властта те могат да загубят и градове, които години са управлявали. Това няма да бъде добър знак за ГЕРБ. Другото нещо, което каза: "Има една възможна коалиция, която ние сме съгласна, която ще бъде обществено приемлива, това е с "Продължаваме промяната“ и "Демократична България“. Но е повече от видно от всичко, което наблюдаваме вече месец и половина след изборите, че тази коалиция към този момент изглежда като по-скоро невъзможна отколкото възможна, поне на този етап от политическия ни живот. Така че моето мнение е, че вероятността да отидем отново за пореден път на избори е много по-голяма, отколкото да очакваме, че ще има кабинет. Обобщавам, че кабинет може да има, въпросът е, че той няма да бъде приемлив от възможните варианти, той няма да бъде обществено приемлив, ще тръгне с много ниско доверие, което в крайна сметка в тази доста сложна политическа и икономическа ситуация, в която се намира не само България, а и светът, може да донесе много щети на политическите формации, които участват в тази коалиция. И ГЕРБ няма да се съгласи да реши да скочи в такъв тип коалиция, която може да рискува, при която рискът е много голям за ГЕРБ.
Някак си в последните дни прожекторът се насочи към Стефан Янев и третия мандат. Той влезе във фокуса на всички. Имаше още в началото такива заявки, прогнози, но сега започна усилено да се говори. Това ли е причината, че се търси вариант да се направи едно правителство с хоризонт 3-4 месеца, което да закърпи положението временно? Аз мисля, че и служебният кабинет се справя добре, ако става въпрос за управление 3-4 месеца или някакъв такъв кратък хоризонт. Изобщо мисленето на перспектива пред редовен кабинет, който да управлява 4-5-6 месеца, в който очевидно кризите, за които говорим, тепърва ще се развиват, е малко несериозно от говоренето примерно на политиците. Разбира се, звучи добре най-вероятно в обществото. И може да направи приемлива някаква коалиция, ако кажеш: "Ние ще управляваме 5 месеца, след това ще отидем на избори“. Но представете си тази коалиция, каквато и да било тя, въпросите когато трябва да се приемат и бюджети и да се решават все пак важни проблематики за държавата, какви бели могат да бъдат направени, независимо кой управлява, просто защото тези хора си дават сметка, че хоризонтът им е кратък и те са в една перманентна предизборната ситуация. Не мисля, че е толкова дълбока политическата криза в България, че да стигаме до такава ситуация, в която ще говори за 3-4 или 5, или 6 месеца, няма особено значение. Но връщам се на това, което казахте за третия мандат, който е важен елемент. Всички са съсредоточени върху него и сега виждаме на кои политически партии всъщност президентът най-вероятно може да връчи третия мандат. "Демократична България“ – мисля, че там е повече от видно в последната една година, година и нещо как се влошиха взаимоотношенията между президента и "Демократична България“, които бяха доста по-топли през юни 2020 г. Ако президентът даде третия мандат на "Демократична България“, то това в някаква степен означава легитимиране и на един от основните конфликти, които има между "Демократична България“ и президента. А именно темата с оръжието в Украйна, изобщо отношението на България по отношение на войната в Украйна, което не смятам, че президентът може да си позволи. Ако се обърне към
Стефан Янев, където е повече от ясно, въпреки че беше бивш служебен министър-председател в служебен кабинет на президента, то тогава не мисля, че президентът не би искал да легитимира всъщност
Стефан Янев. Какво имам предвид? Представете си ситуация, в която ти даваш мандата на политическа формация, която има 12 депутата – какви могат да бъдат очакванията, че тази парламентарна група може да създаде, да убеди достатъчно много политически формации, които да се включат в бъдещо правителство? Почти нулев. Но в същото време пък изглежда така, че президентът може да легитимира
Стефан Янев и да му даде допълнителен импулс на евентуални предсрочни избори. И вместо 12, следващия път той да има примерно 24 народни представители, което също не смятам, че президентът би искал. И на трето място, остава, разбира се, БСП, на което традиционно до този момент той е давал третия мандат. Някои хора го интерпретират като нежелание на президента да се състави кабинет, ако даде на БСП, но колкото са перспективите на "Демократична България“ и на "Български възход“, толкова са и перспективите на БСП да създадат кабинет. В крайна сметка БСП бяха в коалиция с "Демократична България“ и с "Продължаваме промяната“, така че те също имат някаква възможност за разговор – точно толкова, колкото имат и другите политически формации. Обтегнатите отношения с Корнелия Нинова може би в някаква степен създават усещане, че трудно президентът ще даде на БСП, но в крайна сметка той може много ясно да го обясни като жест един вид към електората на БСП, които са го избирали в немалка степен. Два пъти са го подкрепяли за президентската институция. Повече от убедена съм, че президентът може би повече от всички иска да има кабинет, защото е много трудно да управляваш в ситуация, в която проблемите са много повече, а пък решения не се виждат.
Обаче търси се в момента приемлива фигура за министър-председател. Да, както казахме, фокусът е към Стефан Янев. Може ли той да бъде такава приемлива фигура? Или пък обратното – да се търси изкупителна жертва? Не знам точно чий фокус е насочен към
Стефан Янев като консенсусна фигура за министър-председател. То много зависи за какви политически формации ще влязат в тази коалиция и какъв ще бъде разговорът, който ще води. Т.е. дали ще говорят за правителство в смисъла, в който ние го разбираме и най-често сме виждали с политически фигури, или ще е търси някакъв по-експертен кабинет именно в контекста на това, което говорихме с вас, за някакъв по-кратък хоризонт за управление, в което тези по-експертни фигури да мога да решат проблемите, които са на дневен ред. Това също е определящо, когато се говори, защото в крайна сметка
Стефан Янев вече е политическо лице в пълния смисъл на думата. Има парламентарна група, която е част от 48-то Народно събрание, не е това лице
Стефан Янев, което влезе като служебен министър-председател, което променя само по себе си ситуацията. Така че много зависи изобщо кои партии ще го водят, какъв ще бъде форматът, ако се стигне изобщо до разговори за формат на дадено правителство, за да може вече да се коментира кой би бил евентуално министър-председател. Смятам, че за първи път може би на последно място са лицата и фигурите, които биха участвали в кабинета, най-малкото защото е под голям въпрос дали изобщо ще има кабинет.
Разбирам, че не сте оптимист за шансовете за редовно правителство в рамките на този парламент? Съжалявам, като обобщите моите изказвания, всъщност наистинасе замислих, че доста песимистично прозвуча всичко, което казах към този момент, но някак си политическата логика води към това. Разбира се, това не означава, че не може да има изненади. Бих се радвала да грешим в тази посока, защото смятам, че като гражданин, не като анализатор е необходимо да имаме редовен кабинет, но просто шансовете са по-малки, отколкото да нямаме.
Благодаря ви за този изключително реалистичен и обективен анализ в предаването "Добър ден, България“ на Радио "Фокус“.