Дарителска акция за единственият в света хидроплан, намиращ се в Музея на авиацията в Крумово, обяви днес на Авиобазата до Пловдив президентът
. Както вече писахме, държавният глава беше в 24-та вертолетна авиационна база, където с тържествена церемония бяха наградени военнослужещи от Авиобаза Крумово за участието им в мисията по оказване на помощ на населението пострадало от наводнението на 6 февруари 2012 година в района на хасковското село Бисер.
След приключване на церемонията президентът разгледа Музея на авиацията. Изключителен интерес от страна на държавния глава предизвика машината, за която стартира дарителската инициатива. Водосамолетът "Арадо-196 А3 "Акула" е единственият от този тип и серия, запазен в света. Средствата от дарителската акция ще бъдат необходими за смяна на платнената обшивка върху металната конструкция, почистване на металните части от корозия, полагане на лаковото покритие и защитна боя и поставяне на опознавателни знаци на водосамолета.
Машината е собственост на филиала на НВИМ-Военноморски музей, Варна и е произвеждана в Германия от 1937 г. През 1942 г. 12 броя от хидроплана постъпват на въоръжение във Водосамолетното ято край Варна. Двигателят е бензинов ("БМВ") с мощност 1100 к.с., а трилопатното металическо витло е с променяща се по електрически път стъпка, командвана от пилота. Въоръжен е с две 7.92 мм-ови картечници, две 20 мм-ови оръдия и две 50 кг-ови бомби. Далечината на полета е до 1080 км, а таванът-до 6600 м. Водосамолетът е използван за разузнаване, морски конвой, борба с подводни и надводни морски съдове.
През 1957 г. след разформироване на частта оцелелите самолети са предадени на риболовния флот. През същата година един от бракуваните е предаден на Военноморския музей във Варна. По-късно, през 80-те години, с решение на военния съвет на ВМС е изведен от експозицията и сега машината е в Музея на Авиацията в Крумово.
От реставрация се нуждаят и други експонати в музея на авиацията. Това са самолетите "Антонов АН-2"(едномоторен биплан) и "Лисунов ЛИ-1"(двумоторен нископлощен моноплан), създаден по лиценз на корпорацията "Дъглас" и по проект на българския с конструктор Асен Йорданов.
Средствата за дарителската кампания се провеждат по сметката на Националния военноисторически музей:
УниКредитБулбанк
IBAN-BG10UNCR96603107052411 с текст: "За реставрацията на експонати на Музея на авиацията".