Спешна помощ извади хронология по случая с починалия пациент от Елин Пелин
Спешна помощ е била викана шест пъти за 20 дни за починалия пациент от Елин Пелин. Това съобщи на брифинг говорителят на Центъра за спешна медицинска помощ Катя Сунгарска.
,,Искам да изведа хронологията заради изнесените доста неверни факти. Това са шестте документа, с които ние този пациент сме го посещавали само през настоящия месец, това са шест посещения. При нас тези документи, с които приемаме адрес и го изпълняваме, се наричат картони. Шест пъти за около 20 дни този човек е бил посещаван от екип на Спешна помощ-София, респективно от филиала ни в Елин Пелин'', допълни Сунгарска.
Бих искала за пореден път да уточня, че Спешна помощ не лекува. Предзназначението ни е да отидем на място и ако случаят е спешен, пациентът да бъде стабилизиран и да бъде транспортиран в лечебно заведение. Екипите на Спешна помощ са само със слушалката, медицинската чанта и двете си ръце. Лекарите в линейките не пишат рецепти. Надявам се хората да разберат, че екипите са за спешни сигнали, а не за домашни прегледи. Те са за стабилизиране и транспортирате в болнично лечение. Много е важно хората да разберат това разграничаване, каза още говорителят на Спешна помощ.
На 7.11 сме викани два пъти. Установено е, че има гастритен проблем, който не изисква хоспитализация и е оставен в дома. Същия ден отново се вика Спешна помощ със същите оплаквания, като вторият ни екип е предложил хоспитализация, която е била отказана. На 11.11 сутринта отново биваме викани за този пациент. Човекът е прегледан, отново е отказана хоспитализация, защото на следващия ден е имал записан час при специалист. На 18 срещу 19 е следващото повикване. Отива екип и пациентът е с установена пневмония, но не ни викат за пневмонията още на 7.11, а за гастрит. Пациентът е откаран в Александровска болница, откъдето ни казват, че той е за гръдна хирургия, а с такова отделение болницата не разполага, разказа за хронологията Катя Сунгарска.
По думите ѝ от УМБАЛ "Софиямед" били готови да приемат пациента, но по пътя към болницата оттам им съобщили, че при тях се оказало, че има позитивирал пациент, поради което е бил спрян приема.
,,Така ние се оказваме с пациент в линейката, който няма къде да бъде хоспитализиран. Никъде нямат възможност да приемат пациента'', посочи още тя.
По пътя към дома на пациента в Елин Пелин стабилизирахме състоянието му с максимална доза кислород. Той лично ни каза телефона на съпругата си, за да ѝ се обадим и да ѝ кажем, че той вече е пред дома им. Когато излезе, жена му беше доста агресивна към нас, питаше ни защо го връщаме. Опитах се да ѝ обясня, че в София не беше намерена болница, в която да го приемат. За кратко време около нас се насъбраха около 15-20 души и се наложи да извикам полиция, разказа Диди Кацарова от филиала на Спешна помощ в Елин Пелин, която е била с издъхналия мъж в последните му мигове.
Тя разказа още, че за около пет минути не е имала достъп до пациента, тъй като тълпата го вдигнала и го прибрала в дома му.
,,Стигайки най-накрая до пациента, видях, че те го бяха включили на кислороден концентратор. Изведнъж той каза, че не му стига въздух и се задушава. Сатурацията и кръвното почнаха да падат. Наложи се да му направим сърдечен масаж, защото дихателната дейност спря за съжаление. От наша страна всичко беше направено според нашите възможности, въпреки агресията и заканите на тълпата. След това се наложи полицията да ни изведе от дома. Излизането ни завърши с клетви и обиди'', сподели Кацарова на брифинга.
Заради този случай филиалът ни в Елин Пелин в момента е само с един екип. Не приемаме обвинението за немарливо отношение или че не сме оказали адекватна медицинска помощ, завърши на финала Катя Сунгарска.