Парламентарната комисия обаче не е водеща при разглеждането на законопроекта. Предстои той да бъде обсъден и в транспортната комисия към Народното събрание, преди да влезе за обсъждане в пленарната зала.
Изпълнителният директор на Агенцията Красимир Калайджиев обясни, че компетенциите на институцията са в рамките само за проверките на автобуси. Пътните превозни средства, които попадат в категорията на леките автомобили, инспекторите на агенцията могат да проверяват само при съвместни акции с Министерството на вътрешните работи (МВР) и Националната агенция за приходите (НАП).
Според Калайджиев като споделено може да бъде приемано пътуване, при което не се обявява цена предварително. В противен случай това е организиран превоз.
Председателят на регионална комисия Найден Зеленогорски сравни споделеното пътуване със "споделена вечеря" и "споделено пиене на водка, както го правят в Русия".
Според него всички форми на споделено пътуване са нелоялна практика спрямо превозвачите, които работят "на светло".
С промените в закона се затяга и режимът за издаване на лицензите на превозвачите. Те вече ще могат да получават по един лиценз за превоз на пътници и един за товари.
В момента превозвачите могат да притежават по няколко лиценза, включително и чрез свързани лица, което изключително затруднява контрола, сподели Калайджиев.
Въвеждат се и задължителни психологически тестове за професионалните водачи, както и изискване за внедряване на т.нар. "интелигенти тахографи". Устройствата са свързани със спътник и автоматично ще регистрират разположението на пътните превозни средства. Това ще намали административните физически проверки.
Със законопроекта се разписват и подробни задължения на кметовете на общините при определянето на маршрутната мрежа за обществения транспорт. Въвеждат се и санкции за неизпълнение на тези задължения, както и глоби за превозвачите, ако не издават билети с намаления, предвидени в закон.
На днешното си заседание комисията прие и текстовете в Закона за туризма, с които се въвежда единна информационна система в туристическия сектор. Тя ще бъде свързана с НАП, МВР и общините.
Системата става задължителна за хотелите от висок клас, а местата за настаняване от по-нисък клас имат възможност да водят регистър на хартиен носител, но се задължават да въвеждат данните в специален сайт до 24 часа.