© Plovdiv24.bg | | Правителството прие решение за бюджетната процедура за 2014 г. С него се определят основните правила, които трябва да се спазват в рамките на бюджетния процес, отделните стъпки и отговорностите по изготвянето на необходимата информация и сроковете за нейното представяне в Министерството на финансите, Министерския съвет и Народното събрание.За целите на средносрочната бюджетна прогноза (2014-2016 г.) и подготовката на законопроекта за държавния бюджет за 2014 г., за втора поредна година в процедурата е заложено изискването юридическите лица от сектор "Държавно управление", които не са част от консолидираната фискална програма, да представят на съответните първостепенни разпоредители с бюджетни кредити информация и оценка на прогнозите си по показатели, определени с указания на министъра на финансите. В следствие съответните министри и кметове предоставят в МФ обобщена информация и оценка на прогнозите на нефинансовите държавни и общински предприятия, както и за юридическите лица с нестопанска цел, контролирани от държавата или общините, попадащи в сектор "Държавно управление", за периода 2011-2016 г. Информацията и прогнозите за техните показатели е от изключителна важност за изготвянето на оценка за ефекта върху салдото на сектор "Държавно управление" в съответствие с изискванията на Европейската система от национални и регионални сметки.
В рамките на бюджетната процедура за 2014 г. са интегрирани две допълнителни процедури, резултатите от които се включват при подготовката на законопроекта за бюджета. Едната се отнася до одобряване от Министерския съвет на проектите, които ще се финансират с държавни и/или държавно гарантирани заеми през 2014 г. Другата е в изпълнение на Закона за публично-частното партньорство и предвижда приемане от МС на оперативния план с включени проекти за държавни ПЧП или ПЧП на държавни публично-правни организации.
Сроковете по бюджетната процедура са съобразени с предстоящите парламентарни избори, както и с прилагането на механизмите и мерките, заложени в основните етапи на третия пореден цикъл на Европейския семестър за координация на икономическите политики през 2013 г. Сериозно предизвикателство е и влизането в сила от 2014 г. на Закона за публичните финанси, поради което основните правила, процедури и изисквания за структурата и съдържанието на бюджетните документи са съобразени с неговите изисквания.
Бюджетната процедура за 2014 г. е разделена на два основни етапа. Първият приключва в средата на април 2013 г. с одобряването от МС на средносрочната бюджетна прогноза за периода 2014-2016 г. и на актуализация на Стратегията за управление на държавния дълг. Вторият етап приключва в края на октомври 2013 г. с приемане от МС на актуализация на средносрочната бюджетна прогноза и на законопроекта за държавния бюджет за 2014 г. и внасянето му за одобрение от Народното събрание заедно с останалите бюджетни документи. |