ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Стефан Янев: Не на риалити с фокусници в парламента! Извинете, има достатъчно места, където може да гледаме шоу
Автор: Йоланда Пелова 21:14 / 24.10.2024Коментари (0)3059
© Фокус
Стефан Янев, председател на партия “Български възход" и водач на листите в 24 МИР - София и 16 МИР - Пловдив, в интервю за предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус".

Г-н Янев, остават буквално броени дни до изборния ден. С каква нагласа сте за предстоящия вот?

Не само броени дни, но може би и броени часове вече. Нагласата ни от името на партия “Български възход" нека да кажа, че винаги е била позитивна и отговорна по отношение на изборите. Затова защото ние смятаме, че начинът на поведение на политиците, начинът на изработване на посланията, които стигат до нашите съграждани трябва да бъде открит, честен, позитивен. Да има разговор за бъдещето на България, за проблемите, които ние можем и трябва да решим, а не да стоим и да се оплакваме, не да приличаме на фокусници и илюзионисти и да обещаваме чудеса, че тук ще изкараме от тази шапка едно зайче, още на другия ден след изборите. Не, ние сме реалисти, направили сме една, смятам смислена програма, която си заслужава да бъде погледната от всеки един български гражданин, защото има акценти и по отношение на бъдещето на младите хора, българските семейства, децата, възрастните, всички категории, включително и по отношение на развитие в бизнеса дори по отделни сектори.

Политическата ви програма е пред мен. Казвате, че сте наясно с пораженията от политическата апатия. Какви са те, г-н Янев, какво ще изкарате на преден план?

Пораженията от политическата апатия я гледаме пред себе си всеки ден. Пораженията са в нашето мислене и говорене, ако щете. Защото включително и в тази кампания, 7-ми избори, които ние като народ не решаваме да излезем до урните масово, а оставяме на едно малцинство от 20-30% гласуващи все пак, дали по убеждение, или по други причини няма никакво значение. Но с този малък процент на гласуване, ние няма как да променим тази политическа парадигма. Тази апатия, която е навсякъде и нейната еманация опира до въпроса “Ами аз няма за кого да гласувам", аз много често като го чуя в такъв разговор с граждани, понеже пътувам и се срещам с много хора и ги питам: “Добре де, всички говорим колко е било хубаво сиренето преди време. В момента, като не е хубаво, купувате ли си сирене?" Ами, купуваме, може и по-хубаво да е, но ние си купуваме. И в този смисъл, ако нашият граждански дълг, нашето отношение към властта, към нашето настояще и бъдеще, отношението към политиците, които определят това настояще и бъдеще е именно чрез гласуването, това е инструментът на гражданите. И ако ние не го използваме и след това мрънкаме и се оплакваме, ето това е в основата на апатията. Ние не правим това, което зависи от нас, а после намираме начин да се оплачем красиво - как нищо не ставало в тази държава, как никакви решения не се взимали в интерес на хората, как това било една каста от такива политици, които мислят само за себе си и гледат първо собствения си джоб и всичко останало. Да, това сме го чували, виждали, случва се пред очите ни за пореден път и ние пак не гласуваме. Защо, аз се питам защо? Защото не ни интересува нашето собствено бъдеще?

Представихте себе си и вашата партия със слогана “Да възстановим държавността", защо се спряхте на него?

Защото това е нещото, което липсва. Това е нещото, което може да даде онази искрица и да събуди разчупването на тази апатия, за която говорим. Защото в политиката ни доминират хора, преди малко използвах думите фокусници, магьосници и еквилибристи, които могат да ни залеят с думи и обещания, но делата им не са държавнически, не са в интерес на българските граждани, не са в интерес на парите на българите, не са в интерес на бизнеса, който правят българите, не са в интерес на здравеопазването, което трябва да гарантира здравето на българите. Тези хора доминантно работят по едни, да го кажем идеологеми, което вече не е ясно кое е ляво, кое е дясно, дали политиката е социална или не социална, до каква степен се помага или се пречи на бизнеса. И в същото време ние си задаваме въпроса - добре, все пак ние накъде вървим? И нямаме отговор.

А каква е оста в момента, ако липсва лявото и дясното, консервативното и либералното, ако се размива всичко това, по каква ос ходят политиците, включително и вие?

Ходят по оста на популизма. За съжаление този популизъм не ражда решения, поне не дългосрочни. Краткосрочно някой нещо може и да е направил, но дългосрочните решения, държавността именно опира до това - грижата за държавата и нейното бъдеще, изграждане на нейните институции да функционират така, че те да дават решения в интерес на всички български граждани, не на определена каста. И тук, ако погледнем по-сериозно, защо политиците и в момента тези, които се въртим в кръг и ги самоизбираме ние като народ, след като не гласуваме, тези малки партии правят големи поразии, те го правят, защото тях ги устройва моментният икономически модел. Моментният икономически модел е фокусиран върху изхарчването на парите, които събираме от данъци, върху бюджета, върху обществените поръчки.

Като казвате “малките партии направиха поразии" кого визирате точно?

Всички партии са малки, имам предвид всички тези, които са парламентарно представени, те са малки партии, защото и най-голямата, победителят в поредните избори пак ще вземе 8-10% от гласа на имащите право на глас българи. И ние като граждани, като общество, ние не определяме една водеща партия, с години не даваме предимство на нито една да има мнозинство и да състави правителство и казваме: “Седнете и се разберете". Да, но разговор между тях няма. Преди изборите те излизат, за да спечелят някаква поддръжка от своите симпатизанти и започват да чертаят едни червени линии, започват да анатемосват този и онзи. В момента не може да е Пеевски, кой ще бъде с Пеевски, кой няма да бъде с Пеевски. До вчера всички бяхте с него, седяхте в скута му, пиехте мазни кафета. И сега сте много учудени, че той разтурвал държавата. Ами нали бяхте с него до вчера, нали бяхте заедно. Защо в момента не сте пак заедно.

Как виждате вие разрешаването на тази политическа криза и поемането на пътя към българския възход?

Това е труден път и този път няма да дойде лесно изведнъж. На всички ни се иска да се случи чудото и след една седмица да имаме един хубав, утъпкан път занапред, в който да знаем какво следваме. Но това няма да стане, тъй като обществото ни е много разделено и плашено с всякакви геополитически и здравни, и каквито искате икономически теми. За да се промени тази политическа криза, за да излезем от нея, трябва хората да са убедени, че е крайно време, а това става чрез гласуване. Когато излезем масово пред урните и направим своя избор и предпочитания. И нека да не се уповаваме на онова, което чуваме много често: “Ами то няма за кого да гласуваме". Ами гласувайте за някоя партия в Африка тогава. И тук влизаме в другия разговор - несъвършенствата на нашия Изборен кодекс, защото пак той така е направен, защото устройва едни хора. Несъвършенствата на Изборния кодекс, който допуска гласуване с “Не подкрепям никого", но не казва това до какво води? Защото ако са 10% гласуващите с “Не подкрепям никого", означава ли, че 10% по-малко депутати ще има в следващия парламент, не означава. След това, и в момента виждате скандалите с тази и онази Регионална избирателна комисия, която не може да попълни секциите, защото се правят промени до последния ден, това е допуснато от Изборният кодекс. Защо не е променен Изборният кодекс и не се казва, че тези промени се правят не по-късно от 3 седмици или 2 седмици преди изборите.

Несъвършенствата са много във всяка една система, във властите, които ние като демокрация сме изградили с нашата конституция, с този начин на поведение на партиите през годините, и те могат да бъдат коригирани сравнително лесно. Но трябва да има идея хората, които влизат в парламента да не бъдат факири, да не бъдат излюзионисти, а да бъдат хора, които обичат България, да мислят държавнически и да действат държавнически. Държавнически означава в интерес на държавата, в интерес на българското общество това е ключът. Не да ни занимават с геополитика и с тези, които са от илюзионистите.

Въпреки, че геополитиката е много важна, ние сме част от нея.

Съгласен съм, но тази геополитика трябва да се анализира, трябва да се разсъждава и от името на държавните институции и от политическите партии, на базата на българския интерес. Какъв е българският интерес, какво означава, че се е мръднало нещо в Африка, в Азия, или в Латинска Америка и това как се отразява на българският интерес. Какви са нашите интереси там и това как може да се отрази на нашите интереси тук. Това са въпросите. Всичко останало е прочетени вестници и статии и цитирането им.

Г-н Янев, какъв би следвало да бъде катализаторът за съставяне на следващото правителство?

Катализаторът за съставяне на всяко едно правителство е именно това държавническото отношение към бъдещето на България, към бъдещето на българските граждани, на българското общество. Ако който и да е парламент се опита да върви по този коловоз и да прави това, вероятно ще бъдат преодолени онези червени линии, онези невъзможности да си говорим с този и онзи. Но когато политическото его доминира и ние преди изборите казваме: “Не, не, тези избори няма да решат нищо. На пролет отиваме пак за осми път на избори". Това какво ви говори? Това ви говори, че тези хора, които ние избираме, излиза, че ги избираме да правят шоу, да правят риалити в парламента. Извинете, има достатъчно места, където можем да отидем и да си купим билети, за да гледаме шоу. Но шоу в парламента не ни трябва, защото тези билети ги плащаме всички и те са много скъпи, да не кажа стотици хиляди, а може би и милиони от невзети решения, неправилни решения, пропуснати ползи и всичко останало. Това е истината в момента.

По време на предизборната кампания, знаете се влезе в една полемика за бъдещия премиер какъв трябва да бъде той - равноотдалечен или политическо лице. На какво мнение сте вие?

Това с равноотдалечения премиер е поредната екзотика, която поредните илюзионисти ни предлагат, които ни отвличат вниманието с един дебат, който не е съществен. Този премиер, който й да е той, не може да не е политическо лице. В парламента играта е политическа. В парламента, когато няма доминираща партия със 120 плюс места се прави коалиция. Коалицията се прави по правила, кой каква отговорност има, кой какви решения взима, как се взимат решенията. Това са най-общо характеристиките на една коалиция. Тази коалиция излъчва премиерът, той доминантно и да не е политическа фигура до момента, в момента на приемането на номинацията става политическа фигура. Така че хайде да не си говорим отвлечени приказки за равна отдалеченост, космически пришълци и всичко останало. Премиерът е политическа фигура и тя, разбира се, е много важна, защото ръководи работата на Министерски съвет, колективен орган, който се ръководи от премиера. Така че нека да не ни обясняват как неговата роля е незначителна, напротив, тя е много важна, и е много отговорно не само как се прави коалиция, отговорността на партиите се вижда там, но и кой бива предложен за премиер.

Вчера лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов поиска да оглави правителство, защото цитирам думите му: “Няма по-подготвен човек". Чухме това при колегите в “Дарик радио", на които той гостува. От три години знаем, г-н Борисов не е в изпълнителната власт, а преди това от 2009 г. до 2020 г. три пъти е премиер. Г-н Янев, как ви изглежда неговото поведение, вие колеги?

Господин Борисов от момента, в който не е премиер стана добър парламентарист. Така че според мен, там му е мястото, ако му се занимава с политика и нормално е човек да се самопредлага и да казва “Няма по-подготвен от мен", но нека не забравяме, че той беше свален от уличен протест все пак. Така че всяка монета има и обратна страна и е въпрос българските граждани да преценяват кой, защо и как. Както и на партиите, които бъдат представени в Народното събрание да преценяват с кого и как може да се прави коалиция. Защото сме се нагледали, мисля, че поне в два парламента г-н Борисов и неговата партия предложиха правителство без да консултират с нито една партия и съответно то не беше гласувано. Както и видяхме и онзи случай, когато се появи т.нар. (не)коалиция, как първият предложи на втория джентълменски да върви напред, и видяхме резултатите между другото.

Сега отново искат да управляват заедно.

Ами да, искат да управляват заедно, което ме кара да си задам онзи въпрос, в момента от гледна точка на парите на българите, на бюджета казваме, че имаме огромна дупка. И тази огромна дупка трябва да бъде решена с предложението за новия бюджет. И аз питам българските избиратели, тези, които направиха дупката, на тях ли пак ще дадете властта те да я запълнят? И как ще я запълнят, като я направят двойна?

А виждате ли други варианти?

Вариантите са в ръцете на българските избиратели. Скъпи сънародници, излезте и гласувайте, за да не получите още от същото. Защото ви се предлага още от същото.

Много често става дума и за партийната система и нейната промяна, която може би скоро предстои. Преди няколко дни тук при мен беше Антон Кутев, ваш говорител на служебните ви кабинети. Той каза: “Рано или късно ще има рязка смяна на партийната система". На какво мнение сте вие и съгласен ли сте с това? Добре ли е да се промени тази система?

Ако някой пледира, че ще има рязка смяна, нека обясни какво точно разбира под рязка и какво точно предлага да се случи. Според мен това е невъзможно, защото ако чакаме поредния месия да се появи някъде на хоризонта, да бъде 3 метра висок и с произход извънземен - няма да се случи това нещо, няма такъв месия. Ние трябва да си минем като общество през нашето постепенно еволюционно осъзнаване на не само принадлежността си към държавата, ангажимента си към държавата, но че и държавата - това сме ние. Когато разберем нашата сила, тя е не само в гласуването, тя е и в други инструменти, във възможността да изразяваме граждански позиции, да правим неща реално, извън властта. Ето, аз ще ви дам пример, партия “Български възход" не чака непременно да влезе във властта, да влезе в Народното събрание, за да върши полезни неща. Вече сме в контакт с достатъчно много неправителствени организации и работим и с Европейската комисия, и с други институции в Европа, с които рано или късно, до края на годината очаквам първите проекти да започнат да се случват в България.

В каква посока, г-н Янев?

Проектите са свързани с общините, с изграждане на техните инфраструктура, бизнес и всичко останало. В посока на големи инфраструктурни проекти, но нека да говорим за тях по-нататък.

Споменавате във вашата програма големият проблем на България - демографската криза. Защо този проблем е наистина належащ и трябва да се намери решението му час по-скоро?

Всички статистики, които чуваме, говорят за задълбочаване на проблема. По-лошо е друго, когато пътувам и когато се разходя до определени краища на България, това, което виждаме и което чуваме и виждаме и в очите на хората, това е по-лошо. А наистина, имам чувството, че за много от нашите политици държавата и разбирането за държавност се върти тук какво се случва на жълтите павета, в околните министерства, агенции, кой какви пари дал през обществени поръчки и така. Ние не виждаме и не чуваме гласът на онези хора, които са в онези региони, които обезлюдяват, където и малкото бизнеси рано или късно се изтеглят. Хората заминават нормално да търсят препитание в други региони или вътрешна миграция, или извън страната. Този проблем е много сериозен и ние като държава трябва да сме в състояние да търсим инструменти и начини за неговото решаване.

В нашата програма има такива инструменти, ние сме предложили множество практически инструменти, като започнем от грижата за младите хора, възможността те да бъдат подпомогнати да придобият първо жилище, да създадат семейство, да създадат дом, където да раждат, да отглеждат децата си. Това е един инструмент, който може да промени посоката на развитие на тези демографски проблеми.

Като казвате подпомагане, какво точно визирате?

Под подпомагане имам предвид създаването на фонд с участие на държавата с частни инвеститори, който гарантира финансирането на първо жилище за младите семейства, то може да бъде в градска среда, може да бъде извън градска среда, може да бъде съчетано и с придобиването на земя, за хора, които искат да се занимават със земеделие и всичко останало. Тоест, създаването и на възможност за дом и семейство, създаването и на възможност за бизнес за младите хора. Защото това е начинът, по който не само младите хора, но и обществото може да види, че тръгваме в правилна посока. Следваща стъпка е грижата за децата - училищна, предучилищна възраст, възможностите и в образователната система да се направят съответните промени, така че българските деца не само да бъдат обучавани прагматично от гледна точка на необходимите умения в средния курс да намират професии и реализация в България. Но и като се започне от предучилищната, началното образование, преминем през средния курс, и до висшето образование - да се възпитават в онези морални и културни ценности на културния код на българина. Да запазят българщината, да запазят българското и иновативното така, че да търсим начин като нация, като държава да се развиваме.

Кои според вас вътрешно-политически скандали и противоречия, бихте казали, че до някаква степен са конструктивни, а други замърсяват политическата сцена?

Всички скандали замърсяват политическата сцена. Скандалите не решават нищо. Проблемите се решават в диалог, изслушването на страните, търсенето на възможности и варианти. Ако има скандали, които са на ръба или се насочват към съдебната система, да бъдат така добри да минат през нея и да се знае кой, какво, защо, как е сгрешил. В противен случай всички скандали водят до това, което говоря от самото начало - имаме едно шоу, имаме едни магьосници еквилибристи, ние наблюдаваме шоуто, животът ни минава, решенията ги няма - това е проблемът.

На финала сме на нашия разговор, може да се обърнете към всички наши слушатели и да ги убедите, да им кажете защо наистина трябва да отидат до урните в неделя.

Скъпи сънародници, за пореден път сме на избори. Време е за решения, време е за разум. Моят апел винаги е бил един - Не гласувайте емоционално, гласувайте с разум за бъдещето на България, за решения, които ще бъдат в интерес на нашите деца и внуци. На 27 октомври гласуваме с № 27 в интегралната бюлетина. Подкрепете “Български възход", защото ние не само предлагаме, но знаем и как да осъществяваме решенията!


Още по темата: общо новини по темата: 677
18.11.2024 »
17.11.2024 »
15.11.2024 »
15.11.2024 »
14.11.2024 »
13.11.2024 »
предишна страница [ 1/113 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Ботев в Лига Европа, сезон 2024/2025
Европейски избори 2024
Първа лига, сезон 2024/2025
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да (5365) 59%
Не (2919) 32%
Не мога да преценя (865) 9%
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: