ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
Стоил Алипиев, КЗП: Втората предпоставка за завишаване на цените е неинформираното търсене
Автор: Йоланда Пелова 17:31 / 13.03.2023Коментари (0)1859
© Фокус
Стоил Алипиев – председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в интервю за предаването "България, Европа и Светът на фокус" на Радио "Фокус"

Г-н Алипиев, министърът на икономиката Никола Стоянов заяви, че се обмисля глобата за нелоялните търговски практики в храните да стане процент от оборота чрез промяна в нормативната уредба. Смятате ли, че е необходима подобна промяна?  

Това при всички положения трябва да се случи чрез промяна на нормативната уредба, но това може да стане едва когато има парламент, защото е необходима промяна в действащия Закон за защита на потребителите. При всички положения на мнение сме, че така предвидените санкциите към настоящия момент не могат да обезпечат наказателната и възпитателна функция на санкцията, тъй като техният размер е несъпоставим с нарушенията, които сме констатирали. И считам, че когато тези санкции са насочени към търговци, които оперират на големия пазарен дял, които държат големия пазарен дял, които имат такива големи обороти, санкции с размер до 50 000 лева не биха могли да възпроизведат нужния ефект, който се очаква, за да обезпечат своето налагане.  

Да, знаем, че от миналата година, от 28 май, ако не се лъжа, максималната глоба, която КЗП може да налага, е от 50 000 лева. При какви условия вие налагате подобна глоба можем ли да кажем, и честа практика ли е това?  

Принципно самият административен ред е предвидил така, че при констатирани нарушения, издаване на забранителен акт от страна на КЗП да се гони по-минималния размер на санкцията. Разбира се, когато има много утежняващи ситуацията обстоятелства, би могло да се подходи към максималния размер на санкцията. Хубаво е когато се определя размера на санкция това да бъде следствие на обективни причини, да бъде добре прецизирано, защото ние сме абсолютно наясно, че действията на комисията минават и съдебен контрол. Така че необходимо е и когато се определя размера на санкцията, и когато се определя самото нарушение и описва, то да бъде направено по начин, който е първо, обективно, второ, законосъобразно, и трето, достатъчно издържан, за да може да устои на последващия контрол.  

Да, вие може да наложите подобна глоба, но съдът да каже друго?  

 Разбира се, че съдът е този, който може да отменя актовете на комисията.  

Да. Нужни ли са реформи във вашия правомощия, на КЗП? Какво е вашето мнение?  

Нормативната база, която е имплементирана в Закона за защита на потребителите, в голяма част е взета от законодателството в Общността. Така че тя е доста прецизна, доста описателна. Но ще се отнася до размера на санкциите, абсолютно несъпоставимо и несравнимо е това, което е в националното ни законодателство, и това, което предвиждат законите и директивите в Общността. За да може да се постигне този ефект, който е предвидил законодателят на санкцията, тя трябва да отговаря като размер трябва да отговаря на нарушенията, които са констатирани.  

Какви промени според вас биха дали резултат и биха възпрели търговците както се казва да не изкривяват икономическото поведение на потребителите като създават предпоставки за изкуствено завишаване на цените?  

Мисля, че упражняването на достатъчен контрол би било достатъчно, за да се постигне този ефект, да се отстранят, да се забранят използването на нелоялни практики, да се определят кои от практиките, които използват търговците, са нелоялни.  

Г-н Алипиев, в кои сектори откривате най-често нелоялни търговски практики?  

Вие знаете, че последният месец комисията е съсредоточила предимно силите си към големите търговски обекти за хранителни стоки. Това не означава, че нелоялните търговски практики не присъстват и в други браншове. Вие знаете от първата ни среща, когато встъпи новият състав в длъжност, че дефинирахме нелоялните търговски практики и неравнопоставеното положение на потребители, като в договорите, които подписват с търговците, като два от основните проблеми на пазара, които са повод за изкривяване на целия пазар, и за трупане на социално напрежение.

Към настоящия момент предвид усилията на правителството за справяне с високите цени на основни хранителни стоки, комисията насочи последния месец предимно усилията си към това да констатира какво е състоянието и доколко е справедлив пазарът на хранителни стоки в големите търговски вериги. Винаги съм казвал, че усилията ни са насочени към тях, не защото са големи, а защото държат преобладаващия пазарен дял и те са в състояние да изкривят целия пазар. Към настоящия момент около 231 случая ще бъдат разгледани като нелоялна търговска практика, като вече 15% от констатираните случаи са одобрени от КЗП, че представляват нелоялните търговски практики, и се изготвя необходимата административна документация, която да се сведе до знанието на търговците.  

Според вас взимат ли си бележка търговците? Какви са вашите наблюдения? 



Все още нямаме обратна връзка от търговците, но е абсолютно нормално когато един контролен орган се произнесе със забранителна заповед за преустановяване на действия, които е констатирал като нелоялна търговска практика, търговецът да се съобрази с тях. При всички положения очакваме и разбиране от страна на търговците, както да се съгласят с констатацията, така и може би няма да бъдат съгласни с някаква част от констатациите. Оттам насетне спорът ще се премести, ако има такъв, ще се премести към съдебните органи.  

В първия ни разговор с вас, както вие го припомнихте преди малко, заявихте тогава, че работата на комисията ще бъде в посока да стабилизира пазара.  

Да. Нашите усилията всъщност съвпаднаха и с усилията на правителството във връзка с формирането на цените на едни от основните стоки, защото както вие споменахте в нашия пръв разговор, аз тогава посочих, че действията на комисията не би следвало да са реактивни, това, което е било до настоящия момент – при подаване на жалба да има съответната реакция поради една много проста причина – тогава се обхващат проблемите само на тези хора, които са се оплакали. А при наличието на такъв видно от резултатите силно изкривен пазар, при всички положения действията на един контролен орган трябва да са проактивни и тенденциозни, и да не следват единствено и само подаването на жалби, а трябва да са и превантивни.  

Кои остават основните проблеми на потребителския пазар към днешна дата?  

Основните проблеми на потребителския пазар са нелоялните търговски практики и неравноправните клаузи в договорите, които те подписват с търговците. Тъй като разговорът към настоящия момент следва само посоката на нелоялните търговски практики, нека да коментираме тях. Нелоялните търговски практики са предпоставката за изкуствено завишаване на цени. Защото кое завишава цените? Търсенето. В момента търсенето на основни хранителни продукти не е в следствие на обогатяване на населението, а в следствие на някакви екзистенциални нужди. Няма как хората да не търсят храна. Но втората предпоставка за завишаване на цените, това е неинформираното търсене. Тогава, когато потребителят не взима информирано решение, даването на съгласие за покупка на една стока не е следствие на негов информиран избор, и той не може да направи правилната преценка за това дали купува най-добрата стока, която ще удовлетвори предварително заложените му очаквания.  

Разбрахме, че за резултатите от вашите проверки изисква време от 3 до 6 месеца, нали така, да очакваме резултати от направените проверки?  

Това е съобразено с административните срокове, които са необходими първо за събиране на доказателства при произнасянето на комисията, второ, необходими са и срокове и за прецизиране на документацията и самото изготвяне от страна на комисията. За да бъдем точни в това, което правим, и да сме спокойни за законосъобразността на актове, които се издават, затова ние отделяме необходимото време за тяхната подготовка, и предвиждаме, че в рамките от 3 до 6 месеца са разумни срокове, в които да се даде, да може да се очаква някакъв резултат от действията на комисията. Това що се отнася за нелоялните търговски практики, тяхното преустановяване, и премахване на тази предпоставка за изкуствено завишаване на цени.


Още по темата: общо новини по темата: 451
18.11.2024 »
04.11.2024 »
31.10.2024 »
23.10.2024 »
23.10.2024 »
23.10.2024 »
предишна страница [ 1/76 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Войната вУкрайна
Зима 2024/2025 г.
Никулден 2024 година
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: