Строим “Тракия” на половин цена
Край на португалската концесия на магистрала "Тракия". Родни фирми ще строят аутобана, а цената ще е наполовина по-ниска от договорената с консорциума "Магистрала Тракия" АД. При обществена поръчка реалната стойност за изграждането на километър е между 2,3 и 2,5 млн. евро. Така магистралата ще бъде изцяло завършена след 2,5 години за по-малко от 300 млн. евро. Договорът за 35-годишната концесия с българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" АД бе на стойност 715 млн. евро.
Днес изтича срокът, в който чуждите фирми трябваше да осигурят нужните банкови гаранции и средства за изграждане на пътя от Бургас до София. Кабинетът вече подготвя писмо, с което приканва португалците да отговорят дали са намерили парите. Това обаче е малко вероятно. Първо, заради световната банкова криза, и второ, заради скандалността на сделката, която сключи царският кабинет с чуждите компании. Затова строителното министерство вече води разговори с по-големите български фирми от бранша за изграждането на оставащите 117 км от трасето на аутобана между столицата и Бургас. Според концесионния договор трасето бе разделено на три отсечки. Много вероятно е обаче оставащата част от магистралата да бъде разпределена на 4 части, обяви регионалният министър Асен Гагаузов.
Правителството вече е готово да осигури между 100 и 150 млн. лв. от структурния фонд за стартиране на процедурите. Основните кандидати, които могат да се справят в срок с построяването на отсечките, са "Трейс Груп", "Мостстрой" и "Главболгарстрой". Те са и почти сигурните победители за три от обществените поръчки. За дял от апетитната баница ще се борят още пловдивският бизнесмен Георги Гергов с "Пътища" АД, варненската компания "Автомагистрали" и турските конкуренти от "Догуш". Договорите за строителство на пътя ще бъдат подписани най-рано през есента, а две години по-късно магистралата може да бъде изцяло завършена.
Източник: в. "Стандарт"