Тираджийка: Когато започнах да работя тази работа, отидох при фризьорката и й казах: "Отрежи я"
По-ниско заплащане, по-малки пенсии и по-голям дял неработещи жени. Това показва статистиката относно съотношението жени-мъже на пазара на труда. Жените взимат средно с 370 лв. по-ниски заплати от мъжете и с около 250 лв. по-ниски пенсии от тях.
В седмицата, в която отбелязахме Деня на жената, проверихме какви са причините и има ли тенденция за изравняване на половете по тези показатели. Пред камерата на БНТ говорят жена шофьор на международен камион.
"Аз съм Румяна. Международен шофьор на камион съм от 3 години и половина, даже вече приближават 4", каза Румяна Денчева, международен шофьор на камион.
"Има разлика между заплащането на мъжете и жените и мъжете получават по-високо възнаграждение. В България то е някъде 11-12%", обяснява Надежда Василева, изпълнителен директор на компания в сферата на човешките ресурси.
"Аз съм имала късмета да работя за организации, които никога не са ме подценявали поради това, че съм жена и са ми давали възможност да се развивам, бидейки жена и майка", заяви Екатерина Караризова, директор "Човешки ресурси" в компания за минерална вода.
"Виждаме все по-голямо участие на жените на пазара на труда, ако погледнем по-дълбоко, виждаме хем отговори, хем нови въпроси", подчерта Зорница Славова от Институт за пазарна икономика.
На 8 март Румяна се връща у дома след 10 дни на път. Изминала е 5500 км до Франция и обратно. Тя е една от десетте жени от 2000 шофьори в най-голямата транспортна компания у нас.
"От 18-годишна си мечтая да работя това, но едва наскоро успях да реализирам тази своя мечта. Преди това дълги години бях шофьор на такси в София", разказва Румяна Денчева.
Между границите на държавите, мигащите светлини и тежката работа по разтоварване на стоките, тясната кабина на камиона крие още една мечта.
"Това е второто легло в кабината. То се използва по този начин. Ето тук имам стълбичка, по която се качвам на леглото си. Моето хоби е турист планинар и когато бяхме деца, всички винаги отивайки в хижа, в която има легла на няколко етажа, винаги казваха: Аз искам да съм отгоре. Ето, и тази детска мечта я реализирах", добавя Румяна Денчева.
А за да може да работи наравно с мъжете, се налагат и компромиси.
"В предишната ми професия бях с дълга коса. Но когато започнах да работя тази работа, просто отидох при фризьорката и й казах: "Отрежи я", каза Румяна Денчева, международен шофьор на камион.
За професионалисти като Румяна изпълнителният директор на водеща компания в сферата на човешките ресурси у нас Надежда Василева казва, че не полът, а качествата са важни.
"Идеалният кандидат е идеалният кандидат. Може да бъде мъж, може да бъде жена", категорична е Надежда Василева, изпълнителен директор на компания в сферата на човешките ресурси.
Румяна го доказва. Тя управлява камиона заедно с колегата ѝ Венцислав, който освен добър приятел, е и нейният учител зад волана.
За Румяна професията освен призвание е и отговорност.
"Например, сме возили в Швеция в планината части за ветрогенератори или за фотоволтаични системи. Тогава се случва да караме по тежък терен, който изисква умения, точност, прецизност, внимание", разказва Румяна.
"Бяхме в Турция, в азиатската част и отидохме на рейс, където трябваше да товарим. И на този адрес, на който отидохме, казаха "баян раба", това означава "жената да стои в колата". Т.е. аз да бъда в кабината, да не слизам и да не работя. При което, се наложи моят колега да слезе и да свърши цялата работа сам. Което беше много неприятно, аз също съм на работа и си зададох въпроса: Добре де, ако бях сама, как щяха да се случат нещата?", пита се още Румяна Денчева.