С тези думи образователният министър
Тодор Танев се оттърва от отговорността за поредния скандал с промените в програмите на учениците от VI клас - този път по история, където предложението е думата "робство" да се замени със "съжителство".
Личното ми мнение е, че е имало робство, категоричен бе Танев. Но допълни, че не е важно неговото мнение, а това на научната колегия, която определя кой термин да се използва в учебната програма. Историците трябва да се произнесат до месец дали да е "робство" или "владичество".
"Така е поставено - като робство, и историците го знаят, още от времето на Възраждането с политическата цел да мобилизира българското население. Но аз бих добавил следното - Чипровско въстание, Руско-турска война, Баташко клане - това са факти.
Има различни видове робство - индивидуалното, каквото има в Америка, оковите на отделния човек. Има и духовно. Има политическо робство", каза министърът.
"Съжителството е в друго поле. То е в литературата - и се описват някакви отношения с някакви други хора, които са били смесени етнически групи по онова време. Това са частни случаи, които също трябва да бъдат гледани.
Но това няма общо с политическата функция, която ние разглеждаме само в историята. Там съжителство няма. Нито аз съм въвел думата. Тя беше въведена от един съвсем друг министър", оправда се просветният министър.
Танев бе категоричен, че няма да позволи нито един ученик да бъде санкциониран, ако използва думата робство и се закани лично да накажевсеки учител, който направи подобно нещо.
Темата за българското Средновековие може да бъде "компресирана" и по преценка на всеки учител да се изучава в рамките на половин срок в VI клас, стана ясно още от думите на министър Танев. След промените в програмата се оказва, че цял випуск в шести клас ще изпусне тази глава от историята ни.
"От 33 г. преподаване в университета ще ви кажа: винаги, когато има нови дисциплини, са се появявали вакуум или застъпвания. По изключение тогава ръководителят, аз, имам право еднократно да преразпределя учебното време и да компресирам отделни теми", обясни той.
Така нито един български ученик да не бъде лишен от възможността да научи основните опорни моменти от Средновековие, гарантира министърът и допълни, че според експертите половин учебен срок е достатъчен за изучаване на българското Средновековие.
На журналистически въпрос как децата ще успеят да научат периода на българското Средновековие, министърът отговори: "Средновековието ще бъде поднесено на тях толкова, колкото го знаете и вие в момента, да ви изпитвам ли?".