Транспортният министър: Не е нормално да сме единствената държава в ЕС без спасителен кораб!
Инцидент от подобен род като с кораба “Vera SU" не се е случвал от поне 30 години у нас, при това нямахме никаква готовност. Въпреки това успяхме да реализираме една толкова сложна операция, буквално от нищото.
Това коментира във Варна министърът на транспорта Христо Алексиев по повод успешното извеждане на заседналия край Камен бряг кораб “Vera Su", който вече е във Варна, предаде репортер на Varna24.bg.
Алексиев посочи, че въпреки трудностите по реализирането на сложната операция, тя се е увенчала с успех и най-голяма заслуга затова имат хората.
"България разполага с човешки капитал и затова трябва да залагаме повече на него. Ние сме единствената европейска морска държава, която няма спасителен кораб, няма готов екипаж, нито каквато и да е готовност за такава операция. Знаете, че миналата година единствения спасителен кораб "Перун“ беше нарязан на скраб. Сега се наложи ние от скрап да правим една изключително сложна спасителна операция. Успяхме! Успяхме на първо място да спасим екипажа, успяхме да запазим човешкия живот при една много сложна операция и особено тежки атмосферни условия.
Наред с това успяхме да освободим товара от кораба и да опазим, както околната среда, така и здравето на хората, но и техния поминък. Успяхме да съживим кораба и да го изтеглим при положение, че корабособственика работеше в обратната посока, а именно плавателния съд да бъде потопен“, коментира още министър Алексиев.
Той посочи, че е заварил пълен разпад и безотговорност. "Нямахме никакви планове, никакви процедури, хората не бяха подготвени за такава операция, а техниката беше тотално скапана. Наложи се докато планираме операцията да ремонтираме тази техника, защото тя беше в безобразно състояние. Знаете, че се проведоха и много разговори със специализирани спасителни фирми, които заявиха, че в тези тежки атмосферни условия не биха предприели започването на такава операция. Даваха различни дати, говорихме и с Румъния, но и там отговорът беше сходен. Затова искам сега да изразя благодарността си към тези хора, които работиха толкова усърдно по време на цялата операция – по 36 часа, по 48 часа, по няколко смени. Всичко това показва, че когато държавата има адекватно поведение и планира правилно операциите си, но най-вече когато се доверява на хората си – резултатите са налице“, категоричен бе транспортният министър.
По отношение на средствата за извършената операция Христо Алексиев заяви, че са проведени разговори със застрахователите и те ще приемат разходите, които българската държава е направила по акцията.
"Всички тези разходи трябва да бъдат покрити от застраховката на кораба. Ако не бъдат покрити имаме готовност да заведем съответните искове срещу корабособственика и срещу застрахователите. Смятам обаче, че няма да се стигне до там. Това което трябва да направим за в бъдеще и което също е много важно е да се работи по няколко основни въпроса. На първо място трябва да се преразгледат плавателните пътища, защото те са много близо до брега и както стана ясно, това е предпоставка за инцидент.
На второ място, отчитайки натрупания опит от тази операция е нужно да се направят ясни процедури, включително и законови промени, за това как България най-накрая да осигури необходимата ѝ техника. Повтарям се, но пак ще го кажа – не е нормално ние да сме единствената държава в ЕС без спасителен кораб, без екипаж, без процедури и без готовност“, категоричен бе Алексиев.
Относно съдбата на “Vera SU" оттук нататък Христо Алексиев заяви, че корабът ще бъде укрепен.
"Всички действия на корабособственика ясно сочеха, че той е искал плавателния съд да бъде потопен и всички ние знаем, че в един даден момент той беше в критично състояние. Затова сега ще направим ретроспекция на събитията през последния месец и всеки виновен ще си понесе отговорност“, категоричен бе транспортният министър Христо Алексиев.