Герчо Герчев, туроператор от Варна и член на ВАсТА, сподели за
Varna24.bg какви са предложенията на туристическия бранш в Полша за овладяването на кризата в туризма заради коронавируса. Той предостави свой
превод на полска публикация.
"Идеята за програмата "1000+ за туризма" поражда надежди за помощ при възстановяването на туристическия бранш след Covid 19. Но как технически може да изглежда такава помощ? В полското Министерство на развитието постъпиха мнения на представители на бранша, събрани от Piotr Kruczek.
Нито една от идеите не е 100 процента перфектна. Всяка от тях има както своите предимства, така и недостатъци. Вероятно най-големият проблем е да се създаде решение, което да е от полза за всеки бранш на туризма, от туристическите агенции до хотелиерите. Едно от основните предположения е, от програмата да се възползват полските фирми. Това обаче не може да се ограничи само до вътрешния и входящия туризъм. Нали туристическите агенции, създавайки пакети, използват услугите на полските превозвачи, екскурзоводи, които също бяха засегнати от кризата и затова част от евентуалните средства по 1000+ дадени на туристическите агенции, косвено ще отидат също и при тях.
Не трябва също да налагате на клиента, начина на прекарване на ваканцията. Ако иска да отиде в Мазурите, Биещади, Подхале или полското Балтийско крайбрежие, разбира се подкрепата обявена от правителството трябва да му помогне в това. Но програмата трябва да работи на същия принцип и за клиентите, които ще искат да заминат в чужбина (ако приемем, че епидемиологичната ситуация го позволява). Появиха се и гласове, че насочването на подкрепата само към вътрешния туризъм, ще доведе до повишаване на цените в най-натоварените периоди и ще допринесе за увеличаване на инфлацията.
Първата идея беше да се предоставят на всеки гражданин 1000 злоти (около 240 евро по курса в началото на март, но поради ситуацията сега около 213 евро) за използване за туризъм. Предимството на такава идея е нейната безспорна простота и бързина на изпълнение. За съжаление много е съмнително дали всички тези пари ще бъдат изразходвани за туризъм, и този метод практически не дава инструменти за контрол на използването на тази, нека я наречем, целева субсидия.
Друга от идеите постъпили в министерството, беше създаването на туристическа разплащателна карта и свързването и с бюджетни пера, средствата от които могат да се използват за туризъм. Това решение също не е идеално, още повече, че изисква значителни разходи за поддръжка и технически проблеми.
Имаше и предложения за издаване на бонове, ваучери - квотни, лични или на приносител, а също и туристически чекове. При ваучерите на приносител възникваха опасения относно възможните спекулации с тях. Но от друга страна, важно ли е за туристическата фирма, хотел, превозвач или ресторант, дали г-н "X" или г-жа "Y" използват ваучера? Всъщност важно е бюджетните средства, които ще бъдат мобилизирани по този начин, да достигнат до доставчиците на туристически, хотелиерски, ресторантьорски или транспортни услуги. На пръв поглед, дали някой иска сам да използва ваучера си за туризъм, или да го препродаде/даде на някой друг, който иска да го използва, наистина е второстепенен въпрос. Евентуалното прехвърляне на такива документи трябва да бъде разрешено, за да е възможно най-много средства да допринесат за развитието на туризма. За съжаление, продаваемостта (официална или неофициална) ще предизвика намаляване на собствените средства на конкретния поляк, поради обезценяване на сумата, защото ако тя може да се търгува, ще бъде оценена под 1000 злоти.
От друга страна, утопия е твърдението, че всеки поляк ще отиде на ваканция, дори и да получи бон, ваучер или чек. Всъщност желаното решение за бранша е, тези които по различни причини не искат/не могат да използват ваучерите, да имат шанс да ги отстъпят на други, срещу заплащане или не. Обаче, за разлика от въведените от Антикризисния щит ваучери, които агенциите могат да издават когато клиентът се откаже от пътуването, по-добре е при програмата 1000+ да се използва названието бон, за да се избегне ненужно объркване и дезинформация на клиентите.
Имаше и идея за приспадане на данъци въз основа на представени фактури за туристически услуги. Това решение е лесно за изпълнение и контрол. Все пак въвеждането му може да доведе до факта, че голяма част от хората няма да могат да го използват. Кризата засяга всички браншове и голяма част от работещите ще получават по-малко, а някои дори може загубят работата си. Следователно, насърчаването на хората да харчат пари за туризъм, които после да им бъдат "върнати" чрез разчитане с данъците през следващата година, може да доведе до това че туристите и така да откажат пътуването, защото няма да имат достатъчно пари. Принципът на приспадане на данъци е много добър, защото насърчава да се работи, но в ситуация когато е необходимо решение което да работи бързо, може да не е ефективен.
В дискусията, модерирана от Piotr Kruczek, участваха над 13 хиляди лица в групата "Туристически форум", деклариращи професионални отношения с туристическия бранш. Представителите на бранша посочиха, че цялата акция 1000+ за туризъм трябва преди всичко да се провежда по прост, прозрачен начин, както за туристите, така и за предприемачите. Начин, насочен към възможно най-широк кръг туристически фирми, така че да се спасят възможно най-много туристически фирми. На практика никой не разчита на печалби от този сезон. Играта е за това, туризмът да спечели поне толкова, че да може да оцелее и да спаси колкото се може повече работни места.
Идеите бяха предадени на служителите в министерството. Какъв ще бъде финалът - все още не се знае. Както ни информира Piotr Kruczek, засега директорът на отдела по туризъм в министерството дипломатично благодари за обективността при формулирането на идеите, а всичко останало сега зависи от управляващите".