У нас: И най-бедният да се качи на кола! По света: И най-богатият да слезе от колата

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (8)
18:20 / 03.01.2022
11467
Може ли един град да функционира без автомобили по улиците си, свободен от задръствания и смог? Или пък обостреният потребителски дух ще се поддаде на призивите на държавните ръководители: Купувайте, купувайте, купувайте още коли. Тази тема постави на дневен ред в ефира на "Дарик Югоизток" зам.-ректорът на Бургаския свободен университет проф. Милен Балтов.  

В предаването "Икономистът говори“ проф. Балтов направи напречно сечение на проблема "Войни за колите“ в международен план, а по отношение на родната действителност направи следното резюме: "В България нашата цел е и най-бедният да се качи на кола, докато в нормалните столици целта е и най-богатият да слезе от колата“. 

За пример той посочи няколко мегаполиса, които се опитват да премахнат автомобилите от градския пейзаж - очакваното въвеждане на такса "Задръстване“, премахването на билетите за градския транспорт в Бостън и Люксембург, превръщането на крайбрежната градска магистрала "Жорж Помпиду“ в Париж в паркова зона… И илюстрира този фон с обичайната култура, а именно - желанието колата да е част от теб. "Сам президентът Байдън се определя като момчето с колата“. А Медисън, столицата на щата Уисконсин, е арена на мега шоуто за чудовища на четири гуми.   

Статистиката, обобщи проф. Балтов, е съвсем директна и ясно показва - за периода от 2001 до 2019 година собствеността на автомобили от домакинствата в Париж спада от 60 процента до 35 процента. "Дали защото са по-бедни… В Германия - държавата на колите и културата на автомобилите, собствеността върху колите от 1998 до 2013 година в поколението до 40 години рязко спада под 50 процента. В чисто поведенчески модел нещата отиват в посока - не, не искам да карам кола. През 1983 година в САЩ в групата от 20 до 24 години, 92 процента са имали шофьорска книжка. През 2017 г. процентът пада на 79. Сега се оказа, че има поколение, при което 21 процента гласуват за правото на това да не шофират въобще.“

"Надявах се, че ние ще направим скок - ще прескочим насищането с автомобили, за съжаление, не го направихме, а се задръстихме. Големият въпрос е: Защо да отиваме там, откъдето другите си тръгват. Защо да харчим пари за свръхмного инфраструктура,  която да улеснява автомобилния поток, вместо да направим обратното“, попита риторично проф. Балтов.

И препоръча: "Докато новото управление се лута как още да натовари хората, какво още да им вземе, нека вдигне таксите върху автомобилите. По примера на Нидерландия".

Виж коментарите (8)
Още новини от Национални новини:
Десетки работници напускат - цели области могат да останат без то...
Луций Цезар или Гай Цезар? Разкрита е самоличността на статуята, ...
Райчев: Борисов никога не е бил с такива връзки в света, каквито ...
Meteo Balkans пусна пълна прогноза за декември, без сняг на Колед...
Кузман Илиев: Много важни се помислиха тези в парламента
На 76 години си отиде съдия Благовест Пунев


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).