Шестокласник и преподавател по математика от ОУ "Йо. Йовков" във Варна създадоха уникална система за онагледяване на сложни математически формули, научи
Varna24.bg.
Медията ни се свърза с преподавателката Надежда Димитрова, която сподели за съвместното откритие с шестокласникът Петко, което може да направи лесно за възприемане и дори забавно решаването на задачите, а методът не може да бъде открито в нито един учебник у нас.
"Миналата година имах ученик в 6-ти клас, който в края на октомври месец, когато учеха за призми и пирамиди, дойде при мен и ми каза:"Госпожо, след като геометричният смисъл на а+б на втора степен е два правоъгълника и два квадрата, геометричния смисъл на а+б на трета степен няма ли да е два куба и шест призми?". Формулите, за които той ми говори, са формулите за съкратено умножение, които се учат в 7 клас. По същото време седмокласниците се блъскаха да научат тези формули , а той дойде направо с пространственото виждане за нещата. Този геометричен смисъл може да се спомене по принцип според преценката на учителя, но учениците срещат затруднения с осмислянето и го няма като урок.
След като се съгласих с детето, той направи едно кубче, което представя а+б на трета степен. То може да се сглоби от два по-малки куба и 6 призми. Той ги изработи от хартия и показа на съучениците си и на учениците от 7 клас как се сглобява кубчето. През декември месец имаше конференция на Съюза на математиците и течеше записването на презентации. Аз реших, че можем да се включим в тази конференция, да им представя това дете, като обикновено на такива конференции учители докладват за иновативни методи и интересни неща, които прилагат и не е традиция да се водят ученици. Тъй като идеята си беше негова, реших, че е редно да го представя.
Намерих едно кубче на Монтесори, което е точно като кубчето на Петко, но е дървена играчка и се използва за малки деца да сглобяват по-голямо кубче от по-малки кубчета и паралелепипеди. Впоследствие обаче, Петко ми донесе рисунки на другите формули за съкратено умножение, а+б на втора, а-б на втора и т.н. , той беше нарисувал дори едни застъпвания в пространството. Аз реших, че това трябва да се реализира в един практически урок, за да приобщим и другите ученици от 7 клас. Проведохме уроци, в които децата бяха разделени на екипи да изрязват от хартия правоъгълници и квадрати , за да покажа формулите.
Това беше начин децата да си представят формулите като физически предмети. Защото самите формули имат изражение в лица и обеми. Това е геометричния смисъл, но имат изражение, което можем да изрежем от хартия, сглобим и пипнем. Направихме няколко такива уроци, разработихме три практически задачи.
Откакто сме в дистанционна среда тази година, въпреки че по семейни причини ми се налага да отсъствам дълго, реших, че трябва да направим нещо интересно, макар че не съм виждала децата от пролетта.
Свързах се с представителите на Google за Варна, за да обсъдим кои приложения са удобни за екипна работа. Спрях се на Google Чертежи. Така започнахме работа с деца от класа на Петко, с които всяка събота решаваме задачи дистанционно по тяхно желание. Освен решаването на задачи им показвам Google Чертежи. Децата се съгласиха да участват като екип, който да представи в Google Чертежи как се чертаят и изрязват тези фигури.
Когато миналата година представихме нашите идеи на конференцията на Съюза на математиците, всички колеги бяха много впечатлени, защото този метод помага много на учениците да проумеят формулите. Намерихме начин да покажем на колегите това застъпване в пространството, защото това е трудно за представяне. Петко беше нарисувал представите си на рисунка. През пролетта видях, че в mozaBook има приложение с анимация, което прилагаме в урока.
Самият урок всеки може да го ползва, той е обществено достъпен. Чрез този метод на работа децата се научиха да работят в Google Чертежи чертежи, това също е сериозен плюс. Оказа се, че има и сериозни ползи от дистанционното обучение, защото децата научават нови и полезни неща по този начин", разказа Надежда Димитрова.
Уникалният урок вижте във видеото!