Учителите поискаха по-дълга ваканция
Синдикат "Образование" препоръчва МОН да спре да брои почивни и празнични дни, регламентирани в чл. 154 от КТ за ваканция. Да, те са вид "ваканция", но нямат отношение към дебата за учебното време, а това изкривява общественото усещане за почивни и учебни дни. И реално есенната ваканция е 1 ден, Коледната ваканция е 2 дена, междусрочната - 3 дена и пролетна ваканция 4 дена. Това прави общо 10 дни, без лятната ваканция. Добавяме и "неучебните дни" за зрелостни изпити /ДЗИ/ и външното оценяване /НВО/, които МОН ги брои за ваканции и не ги причислява в категорията учебно време, обясняват от синдиката, предава БНР.
"Виждаме няколко неща. Първо, че междусрочната ваканция, по подобие на тазгодишната, където и нашето предложение беше и по повод на пандемията тогава, да бъде повече от седмица. Сега е увеличена тази междусрочна ваканция с няколко дни, в момента е три дена плюс почивни дни става малко повече, което е добре за децата, но виждаме, че Коледната ваканция е само два дена, което не е добре. Бихме могли да погледнем какво се случва в Европа и там да видим, че има поне две седмици ваканция. В България, заедно с официалните празници, са под тези две седмици. Тъй че, бихме могли да помислим за още два- три дена след Нова година, примерно, до 6-7 януари", заяви д-р Юлиян Петров - председател на синдикат "Образование" към "Подкрепа".
Дните, в които се провежда външното оценяване да не се водят като неучебни, защото са част от учебния процес, допълни Юлиян Петров:
"Нещо друго, което е свързано донякъде и с времетраенето на часовете- от министерството на здравеопазването препоръчват и налагат едно тяхно становище, че едва ли не българските ученици не могат да учат повече от това учебно време 35-40 минути. В Европа далеч не е така. Имаме държави, където тези часове са по 60 минути, а не виждаме учениците по някакъв начин да са ощетени или пък да постигат по-лоши резултати".
"По принцип искаме да е по-дълга лятната. Пролетната е май 10 дена плюс почивните дни. Междусрочната е един ден, не е достатъчно... Аз мисля, че всъщност ваканциите са прекалено, защото имаме доста време да си почиваме и да се наслаждаваме на лятото. Имаме пролетна, есенна, зимна и лятна. Есенната нали я увеличиха с няколко седмици заради пандемията... По- добре да е по-голяма есенната, за да не ходя на училище и да си пиша домашни... Би трябвало да си остане същата, за да имаме повече време за учението... Аз бих казал, примерно тази лятната да я увеличат...", казаха ученици.
От Синдикат "Образование" дават сравнителен анализ на българското учебно време и ваканции в рамките на Европа. В повечето от изследваните държави броят на учебните дни е между 170 и 190. В Албания и Малта са 165, а в Дания и Италия - 200. В половината от страните са 170-180. В 13 държави учениците учат между 181 - 190 дни.
Броят на учебните дни е еднакъв за всички степени на образованието, но има и изключения - във Франция и Сърбия горният курс е с повече дни, а в Литва и Румъния повече дни учат в начална и средна степен. С по-малко учебни дни в горен курс са Гърция, Ирландия и Босна и Херцеговина. В страните, където броят варира според степента и класа, често последният клас има най-малко учебни дни. Такъв е случаят и с България - в 12 кл. има 31 учебни седмици, с пет по-малко от останалите. В България броят на учебните дни за всички степени (без начален етап) е в горната част на скалата близо до максимума от 190-200 учебни дни, а именно - 180. С изключение на Коледната ваканция, всички останали варират и се различават по продължителност.
Времетраенето на учебните часове е категория, която за България е подвластна на министерство на здравеопазването, казват още от синдиката. За пример учебните часове в Обединеното кралство на 7- годишните /първокласници у нас/, са 60 минути времетраене, при нашите- 35 минути. МОН би могъл да увеличи времетраенето на учебните часове, за да се изравним с някои европейски образователни системи, но от синдиката са категорични, че това няма да помогне за по-добро качество на българското образование. Няма да помогне и увеличаването на учебните дни.
Синдикат "Образование" отправя препоръка към следващия образователен министър да се фокусира не към физическия размер на учебното време, а към естетиката и качеството на времето за образование.