ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Агро
ВАС отмени цените на тока от миналата година | ||||||
| ||||||
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред петчленен състав на ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му. Тричленният състав на ВАС приема, че жалбата на Георги Найденов и Ивета Минкова е основателна. С Решение № 279/11.05.2002 г. Министерският съвет е приел Енергийна стратегия на Република България, а с Решение от 17.07.2002 г. Народното събрание е одобрило тази стратегия. В нея е предвидено, че през периода 2002 - 2005 г. трябва да бъдат направени поетапни увеличения на средните цени на електрическата енергия за битови нужди (през 2002 г., 2003 г., 2004 г. и 2005 г.), в резултат на което средната цена през 2004 г. ще достигне до 0,108 лв/кВтч с включен 20 % ДДС, т.е. 4,92 цента за 1 кВтч с включен 20 % ДДС при валутен курс 2,20 лв. за 1 щатски долар. С Решение № Ц-028/28.06.2002 г. ДКЕВР е приела примерен тригодишен график за ежегодно повишаване на средната продажна цена на електрическата енергия за битови нужди. Първият етап предвижда повишение на цената с 20 % от 01.07.2002 г. (0,097 лв/кВтч с включен в нея 20 % ДДС), вторият етап предвижда повишение на цената с 15 % от 01.07.2003 г. (0,112 лв/кВтч с включен в нея 20 % ДДС). Третият етап предвижда повишение на цената с 10 % от 01.07.2004 г. (0,122 лв/кВтч с включен в нея 20 % ДДС). В решението изрично е посочено, че тези средни продажни цени са определени при средногодишен валутен курс 2,20 лв. за 1 щатски долар по бюджетна макрорамка до 2005 г. С обжалваното решение ДКЕВР е определила, считано от 01.07.2004 г., нови цени на активната електрическа енергия, използвана за битови нужди от населението. В мотивите на комисията е посочено, че през предходния втори етап е била достигната средна продажна цена от 93 лв. за един мегаватчас (МВтч), поради което (с оглед на утвърдения график) на сегашния трети етап трябва да бъде достигнато равнище на средната продажна цена от 102 лв/МВтч без ДДС, което означава средно увеличение от 10 %. При запазване на цените от т.нар. първо стъпало от двустъпалната тарифа (т.е. месечното потребление от 75 кВтч за дневната зона и от 50 кВтч за нощната зона), на повишение подлежат само цените от т.нар. второ стъпало, а това, според ДКЕВР означава, че за да се постигне увеличение от 10 % на средната продажна цена, е необходимо действащите цени на електрическата енергия за второто стъпало да бъдат повишени с 13,51 %. Според съдебния състав, изводите и изчисленията на комисията са в унисон с правилата на Наредбата за регулиране на цените на електрическата енергия, но отново (и въпреки указанията, дадени с Решение № 2209/11.03.2005 г. по адм. дело № 8459/2004 г. на петчленен състав на ВАС) всички изчисления са направени при валутен курс 2,20 лв. за 1 щатски долар, който отдавна не е актуален. През цялата 2004 г. най-високата стойност на щатския долар спрямо българския лев е била 1.657200 в продължение само на два дни (14 и 15 май). Но дори при тази стойност на долара изчисленията на ДКЕВР в оспореното решение показват едно значително и валутно необосновано увеличение на средните продажни цени. В чл. 23 и чл. 24 от Закона за енергетиката (ЗЕ) законодателят е формулирал няколко съществени принципи, от които следва да се ръководи Държавната комисия за енергийно и водно регулиране при осъществяването на своята регулаторна дейност. С оспореното Решение № Ц-010/30.06.2004 г. комисията е нарушила всичките принципи по чл. 23 и чл. 24 от ЗЕ. Залагайки в основата на средната продажна цена валутен курс от 2,20 лв. за 1 щатски долар при значително по-нисък валутен курс, определен от БНБ за 2004 г. и 2005 г., ДКЕВР е нарушила принципа по чл. 23, ал. 1, т. 2 от ЗЕ за баланс между интересите на енергийните предприятия и потребителите, защото енергийните предприятия и в частност електроразпределителните дружества правят реални разходи при по-ниския валутен курс, а продават при възприетия от комисията значително по-висок валутен курс. Според тричленен състав на ВАС, Решение № Ц-010/30.06.2004 г. на ДКЕВР страда от порока материална незаконосъобразност, поради което трябва да бъде отменено. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
energitichko
на 04.08.2005 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Намериха заместник на Димо в "Игри на волята"
16:19 / 17.11.2024
Студен душ за клиентите на "УниКредит Булбанк"
22:07 / 18.11.2024
Голямата дъщеря на Бербатов с признание
10:37 / 17.11.2024
Парите идват следващата седмица при четири зодии
15:44 / 17.11.2024
Гаджето на Беба, Велин проговори
15:32 / 18.11.2024
Арменските думи, които използваме в българския език
07:27 / 17.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета